Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ: ΤΑ ΖΥΜΑΡΕΝΙΑ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ!

Το έθιμο που τηρείται κάθε χρόνο με ευλάβεια στα Σφακιά τιμώντας τον Άγιο.


Έθιμο μοναδικό, όσο μοναδικός είναι και ο τόπoς. Ή αλλιώς, τα ανθρωπόσχημα τάματα που σημάδεψαν γενιές και γενιές Σφακιανών.
O Άγιος Αντώνιος στα Σφακιά δεν είναι ο «καθηγητής της ερήμου», δεν είναι ο θεμελιωτής του χριστιανικού μοναχισμού, όπως τον ξέρουν σ’ όλον τον άλλο κόσμο.

Ο Άγιος Αντώνιος των Σφακιανών του Λουτρού είναι γιατρός

Σύμφωνα με τις λαϊκές παραδόσεις ο Αγιος Αντώνιος θεραπεύει τα σωματικά και τα ψυχικά πάθη, απαλλάσσει τους ανθρώπους από αρρώστιες και πόνους. Σε αυτόν τον Αγιο που γιορτάζει μέσα στο καταχείμωνο οι Σφακιανοί συνήθιζαν να κουβαλούν τα μοναδικά τάματα τους: ψωμιά σε σχήματα ανθρώπων και ανθρωπίνων μελών. Πάνε δε­καετίες από τότε που έφερναν και άρτους ζωόσχημους. Έτσι γιατί σ’ αυτές τις κοινωνίες η οικολογία δεν είναι μόδα αλλά ανάγκη.


Η ιεροτελεστία με τα ζυμαρένια ανθρωπάκια

Παλιότερα, κάθε χρόνο στα μισά του Γενάρη οι Σφακιανοί άναβαν τους φούρνους. Ζύμωναν και φούρνιζαν τα τάματα της χρονιάς. Τα περισσότερα τάματα πλάθονταν σε σχήμα ανθρω­πίνου σώματος.
Ωστόσο, πολλές Σφακιανές έπλαθαν κεφάλια και μάτια, πόδια και χέρια, ακόμη και καρδιές. Αν αρρώσταινε κάποιος τον έταζαν στον Άγιο.

Τάματα ανήμερα της γιορτής

Κάθε πρωί στις 17 του Γενάρη, κάτω από δύσκολες συνήθως συνθήκες (κακοκαιρίες), ο χώρος μπροστά από το τέμπλο μετατρεπόταν σε τόπο εκπλήρωσης του χρέους: δεκάδες ψωμιά ήταν εκεί και περίμεναν τον ιερέα να τα ευλογήσει. Κι ύστερα, στο τέλος, έκο­βαν σε κομμάτια τους ανθρωπόσχημους άρτους και πρόσφεραν στο εκκλησίασμα.
Διηγούνται πως μια Σφακιανή είχε τάξει το κεφάλι του παιδιού της που πονούσε.
Και πήγε το τάμα της στον 'Αγιο Αντώ­νιο, αλλά πρωτοτύπησε. Μέσα στο ζυμάρι είχε βάλει και… μυζή­θρα! Το κεφάλι και το μυαλό. Η καινοτομία σχολιάστηκε μάλ­λον αρνητικά. Τέτοιο φαινόμενο δεν επαναλήφθηκε. Οι κοι­νωνίες γνωρίζουν να βάζουν από μόνες τους φραγμούς. Γνω­ρίζουν πού τελειώνουν τα όρια της ευλάβειας και πού αρχίζει το μη ανεκτό, που μπορεί να είναι και ύβρις.

Πηγή: https://www.in.gr/