Τρίτη 28 Απριλίου 2020

ΧΡΗΣΙΜΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑΞΙΔΙΩΤΩΝ!

Με 7 ερωτήσεις- απαντήσεις παρουσιάζονται τα δικαιώματα επιχειρήσεων και καταναλωτών από καταγγελίες συμβάσεων, ματαιώσεις ταξιδιών κ.α.

Photo:

Τις σημαντικότερες ρυθμίσεις της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου 13/04/2020 σχετικά με τα Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 που αφορούν τον τουρισμό και τις μεταφορές, αναλύει η Grant Thornton.

Με 7 ερωτήσεις- απαντήσεις παρουσιάζει τα δικαιώματα επιχειρήσεων και καταναλωτών από καταγγελίες συμβάσεων, ματαιώσεις ταξιδιών κ.α. 

- Τι δυνατότητα έχουν οι τουριστικές επιχειρήσεις σε περίπτωση καταγγελίας συμβάσεων τους με πελάτες ή άλλες τουριστικές επιχειρήσεις;

Οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν στον εκάστοτε αντισυμβαλλόμενο, αντί χρημάτων το ισόποσο σε πιστωτικό σημείωμα ισχύος δεκαοκτώ (18) μηνών από την ημερομηνία έκδοσής του, σε περίπτωση καταγγελίας των συμβάσεων τους με πελάτες ή άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, εφόσον υποχρεούνται να επιστρέψουν οποιοδήποτε ποσό έχει καταβάλει ο αντισυμβαλλόμενος ως προκαταβολή, εγγύηση, αρραβώνα, μερική ή ολική εξόφληση ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή για την εκτέλεση της σύμβασης.
Η τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να προσφέρει στον πελάτη τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το πιστωτικό σημείωμα για την παροχή τουριστικής υπηρεσίας όμοιας ή αντίστοιχης με αυτήν στην οποία αφορούσε η καταγγελθείσα σύμβαση.

- Ποιες συμβάσεις των τουριστικών επιχειρήσεων καταλαμβάνει η παραπάνω ρύθμιση;

Η εν λόγω ρύθμιση καταλαμβάνει τόσο τις συμβάσεις παροχής τουριστικών υπηρεσιών με ημεδαπούς ή αλλοδαπούς πελάτες, μεμονωμένα ή με την μορφή οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου), όσο και τις συμβάσεις που συνάπτονται με ημεδαπές ή αλλοδαπές τουριστικές επιχειρήσεις, εφόσον καταγγέλλονται από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 από οποιοδήποτε συμβαλλόμενο μέρος.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και σε συμβάσεις, στις οποίες έχει συνομολογηθεί μεταξύ των μερών ως εφαρμοστέο όχι μόνο ελληνικό αλλά και αλλοδαπό δίκαιο, εφόσον τα σχετικά δικαιώματα προβλέπονται στην ενωσιακή νομοθεσία.

- Τι υποχρεώσεις έχει η τουριστική επιχείρηση που θέλει να κάνει χρήση της σχετικής δυνατότητας;

Η τουριστική επιχείρηση οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τον αντισυμβαλλόμενο,πελάτη ή τουριστική επιχείρηση, για την προσφορά του πιστωτικού σημειώματος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης ή, σε περίπτωση που η σύμβαση έχει καταγγελθεί πριν από την 13η Απριλίου 2020, εντός τριάντα (30)ημερών από την εν λόγω ημερομηνία.
Σε περίπτωση που η τουριστική επιχείρηση δεν ενημερώσει εγγράφως τον αντισυμβαλλόμενο, πελάτη ή τουριστική επιχείρηση, για την προσφορά του πιστωτικού σημειώματος εντός της παραπάνω προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών, η οφειλέτρια τουριστική επιχείρηση οφείλει να επιστρέψει στον αντισυμβαλλόμενο το παραπάνω οφειλόμενο χρηματικό ποσό.

- Τι προβλέπεται εάν δεν γίνει χρήση του πιστωτικού σημειώματος από τον αντισυμβαλλόμενο, πελάτη ή τουριστική επιχείρηση;

Εάν κατά τον χρόνο λήξης ισχύος των πιστωτικών σημειωμάτων που εκδώσει τουριστική επιχείρηση, δεν έχει συναφθεί νέα σύμβαση μεταξύ των αρχικώς συμβαλλόμενων με χρήση του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλέτρια τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να καταβάλει στον αντισυμβαλλόμενο δανειστή, πελάτη ή τουριστική επιχείρηση, χρηματικό ποσό ίσο με την αξία του πιστωτικού σημειώματος.

- Τι ισχύει για τις ματαιώσεις πτήσεων και θαλάσσιων ταξιδιών;

Προβλέπεται ότι οι απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου είτε αεροπορικών εισιτηρίων προς επιβάτες, λόγω ματαιώσεων πτήσεων, είτε εισιτηρίων διεθνών πλόων προς επιβάτες που δεν μπορούν να ταξιδέψουν λόγω των περιορισμών που έχουν επιβληθεί στις μετακινήσεις, ή δεν επιθυμούν να ταξιδέψουν λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει εξαιτίας της πανδημίας ή λόγω ματαίωσης των προγραμματισμένων δρομολογίων τους, ικανοποιούνται αναγκαστικά με την παροχή προς τους δικαιούχους πιστωτικού σημειώματος ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης ή του ματαιωθέντος ταξιδιού, αντιστοίχως.

- Για πόσο χρόνο ισχύει το πιστωτικό σημείωμα του μεταφορέα;

Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται αντίστοιχα από τον αερομεταφορέα, τον μεταφορέα πλοιοκτήτη, πλοιοκτήτρια εταιρεία ή διαχειριστή και έχει ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του μεταφορέα. Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή. Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή, εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος και αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί.

- Ποιες απαιτήσεις καταλαμβάνει η σχετική ρύθμιση;

H σχετική ρύθμιση καταλαμβάνει (α) απαιτήσεις που προκύπτουν εξαιτίας ματαιώσεων πτήσεων κατά το χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 και (β) απαιτήσεις που προκύπτουν εξαιτίας ματαιώσεων δρομολογίων ή περιηγητικών πλόων ή/και απαγόρευσης διακίνησης επιβατών σε δρομολόγια ακτοπλοΐας και διεθνών ή περιηγητικών πλόων κατά το χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 31 Οκτωβρίου 2020.
Ρητώς προβλέπεται ότι οι σχετικές διατάξεις εφαρμόζονται και σε συμβάσεις, στις οποίες έχει συνομολογηθεί μεταξύ των μερών ως εφαρμοστέο όχι μόνο το ελληνικό αλλά και αλλοδαπό δίκαιο, εφόσον τα σχετικά δικαιώματα προβλέπονται στην ενωσιακή νομοθεσία.

https://www.insider.gr

Πηγή:https://tourismnews.gr