Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

5 ΙΟΥΛΙΟΥ 1935: ΕΚΤΡΕΦΟΝΤΑΣ ΚΟΥΝΕΛΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥΛΚΙΟΥ!

Ο νεαρός μαθητής Χρίστος Θ. Καλπαξής περιγράφει την εμπειρία του – Η «οικονομοτεχνική» μελέτη του και τα κέρδη της εκτροφής

Έχουμε συνηθίσει πλέον στα σχολεία μας οι μαθητές να αναλαμβάνουν εργασίες, τα λεγόμενα Projects, δηλαδή να φέρουν εις πέρας ένα θέμα υποστηρίζοντάς το με έρευνα και παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού ή/και κειμένων. Το 1936 στα Δημοτικά σχολεία της χώρας, όσο απίθανο κι αν ακούγεται, οι μαθητές αναλάμβαναν και αυτοί projects μόνο που δεν είχαν να κάνουν με την παραγωγή ηλεκτρονικού ή οπτικοακουστικού υλικού ή κειμένων. Είχαν άλλους προσανατολισμούς πιο πρακτικούς. Για παράδειγμα στο Δημοτικό Σχολείο Μουλκίου εκτρέφονταν κουνέλια!

Ο νεαρός τότε, μαθητής Χρίστος Καλπαξής περιγράφει την εμπειρία του με άρθρο στην εφημερίδα «Κορινθία», σαν σήμερα 5 Ιουλίου 1936. «Από την αρχή του σχολικού χρόνου που λήγει», σημειώνει ο νεαρός μαθητής, «μου είχε ανατεθεί από τον διδασκάλον μας κ. Κωτσοβίλην η επίβλεψις του κονικλοτροφείου του σχολείου μας. Δηλαδή είχα ένα τετράδιο στο οποίον έγραφα τις γέννες των κουνελιών, τα έσοδα από την πώλησιν των μικρών, τα έξοδα που κάμνομεν δια την ανατροφήν αυτών, τις ασθένειες και γενικά ότι ήτο σχετικό με αυτά», γράφει. Και κατόπιν συνεχίζει:
«Τώρα στο τέλος έκαμα τον απολογισμό της εργασίας αυτής και τον διάβασα στα παιδιά του σχολείου μας. Επειδή δε ούτος ήτο ικανοποιητικός μου είπε ο κ. Κωτσοβίλης να τον στείλω στην τοπική εφημερίδα «Κορινθία» να τον δημοσιεύσει για να μάθει και ο άλλος κόσμος τι έσοδα φέρνουν τα κουνέλια με τα λίγα έξοδα»!
Ευτυχώς λοιπόν που ο δάσκαλος Κωτσοβίλης έδωσε αυτή την οδηγία στο μαθητή του και έφτασε μέχρι των ημερών μας το χρήσιμο κείμενο του νεαρού Καλπαξή, ο οποίος περιγράφει την εμπειρία και την … «οικονομοτεχνική» μελέτη του πάνω στην εκτροφή των κουνελιών!
«Όταν ανέλαβα στην αρχή την εργασία αυτή παρακολούθησα τρεις μεγαλόσωμες κουνέλες 2 ράτσας «μπουσκά» και μία «γίγας της Φλάνδρας» που τρέφαμε σε κατάλληλο κονικλοτροφείο. Ο τοκετός των άρχισε από τον Ιανουάριον και μας εγέννησαν μέχρι σήμερα η μία «μπουσκά» από 4 γέννες 30 κουνέλια και η άλλη από τρεις γέννες 25 κουνέλια και η «γίγας της Φλάνδρας» από τρεις γέννες 26 κουνέλια.
Ταϊζοντας τα κουνέλια, πίνακας του Φρέντερικ Μόργκαν.

Ήτο το όλον 81, ταύτα επωλήθησαν όταν εγίνοντο δύο μηνών προς 25 δραχαμάς το ένα (φθηνά, γιατί ο σκοπός μας ήτο να διαδώσωμεν τις ράτσες αυτές) και πήραμε 2025 δραχμάς.
Εξοδέψαμε για τρεις μπούρδες πίτυρο 297 δραχμές και το χόρτο που μάζευαν στο σχολικό κήπο οι επιμεληταί που έμπαιναν κάθε εβδομάδα.
Όπως βλέπουμε με έξοδα 297 δραχμές είχαμε κέρδη 1728 δραχμές. Τούτο λίγο ικανοποιητικό είναι; Όταν μάλιστα είμαστε γεωργική οικογένεια θα είχαμε και το πίτυρο δικό μας από το σιτάρι που θα αλέθαμε και έτσι θα ήσαν κέρδη και οι 2025 δραχμάς», αναρωτάται ο Χρίστος Καλπαξής και συνεχίζει:
«Και εμείς μεν εσυντηρήσαμε αυτό το ποσόν το σχολείον μας καθ’ όλους τους μήνες που κάναμε μάθημα, Εάν όμως είμαστε γεωργική οικογένεια, δεν θα είχαμε από τα 81 κουνελάκια και το κρέας της χρονιάς; Δεν θέλω να παραθέσω», καταλήγει ο μαθητής «το λογαριασμό που μας έκαμε ο διδάσκαλος μας για τα λεπτά που δίνουν οι γονείς μας στο κρέας το χρόνο, γιατί δεν έχω εντολή.
Και τώρα για να τελειώνω εκτός που μέχρι τον Αύγουστο που σταματά ο τοκετός θα έχωμε και από μία άλλη γέννα, το παραπάνω αποτέλεσμα δεν είναι αρκετό για να πεισθεί ο καθένας πόσο ωφέλιμα είναι τα κουνέλια;», διερωτάται ο Χρίστος Καλπαξής κλείνοντας το άρθρο του!

Έρευνα - Επιμέλεια - Κείμενα: Γιώτα Χρ. Αθανασούλη

Πηγές:
Αρχείο Εφημερίδων Ελληνικής Βουλής
Αρχείο Εφημερίδων Εθνικής Βιβλιοθήκης

Πηγή: https://gnomipoliton.com