Κυριακή 21 Ιουλίου 2024

ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ: ΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΟΦΕΛΗ!

Από: Νίκη Σταματοπούλου

Πηγή εικόνας: theirworld.org

Το χιούμορ ως εκπαιδευτικό εργαλείο

Το χιούμορ ως εκπαιδευτικό εργαλείο θεωρείται από πολλούς ειδικούς καθοριστική τεχνική διδασκαλίας. Την έννοια «παιδαγωγικό χιούμορ» εισήγαγε στις Επιστήμες της αγωγής το 1964 ο Γερμανός παιδαγωγός F. Bollnow. Μέσω αυτής της έννοιας θέλησε, όπως ισχυρίστηκε, να διακρίνει τις άλλες μορφές του χιούμορ από αυτό που ενισχύει την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι ωφέλειες που προσφέρει το παιδαγωγικό χιούμορ στο μαθητή είναι σημαντικές καθώς συμβάλλει καθοριστικά στην ψυχολογία του. Άλλωστε το χιούμορ ως εργαλείο δεν είναι χρήσιμο μόνο στο χώρο της εκπαίδευσης.
Είναι ένα εργαλείο που συντελεί με το δικό του τρόπο στη χαρά, την εξέλιξη και την επιτυχία όχι μόνο στα παιδιά αλλά και τους ενήλικες.

Το χιούμορ ως εκπαιδευτικό εργαλείο και τα οφέλη του

Αρχικά, ο εκπαιδευτικός που χρησιμοποιεί το χιούμορ ως πρακτική διδασκαλίας καθιστά το μαθητή πιο δημιουργικό. Είναι αποδεδειγμένο επιστημονικά πως χάρη στο γέλιο αυξάνεται η αδρεναλίνη και διεγείρονται τα νευρικά κύτταρα. Μέσω του χιούμορ που χρησιμοποιεί ένας εκπαιδευτικός μπορεί να αποβάλλει το άγχος των μαθητών του. Μπορεί να καταστήσει το αντικείμενο της διδασκαλίας του εύληπτο και κατανοητό.
Από την άλλη ο εκπαιδευόμενος νιώθει πιο χαλαρός για να θέσει ερωτήματα και απορίες και αποβάλλει οποιονδήποτε φόβο. Παύει να αντιμετωπίζει τη μάθηση ως μια ανιαρή διαδικασία. Παράλληλα οι μαθητές απελευθερώνουν τη σκέψη τους και διευρύνουν τις νοητικές τους λειτουργίες, όπως είναι η φαντασία και η εφευρετικότητα.
Η δημιουργικότητα τους αναπτύσσεται με ευχάριστο και πρωτότυπο τρόπο. Ειδικά για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες με τη χρήση του χιούμορ μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα και να κατακτήσουν πιο εύκολα τη γνώση. Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι το χιούμορ και κατ’ επέκταση στο γέλιο αποδεσμεύει ντοπαμίνη και ενδομορφίνη, δύο ορμόνες που βοηθούν στη μάθηση.
Πέρα όμως από το μαθησιακό κομμάτι το χιούμορ βελτιώνει τις σχέσεις μαθητή και εκπαιδευόμενου και καθιστά πιο ανάλαφρο το μαθησιακό κλίμα στην τάξη. Αναμφίβολα η χρήση του χιούμορ θεωρείται ως ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες αμεσότητας με το μαθητή.

Πηγή εικόνας: pinterest.com

Μέθοδοι εφαρμογής του χιούμορ στην εκπαίδευση

Ο εκπαιδευτικός που χρησιμοποιεί το χιούμορ ως ενισχυτικό εργαλείο κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του, επιτυγχάνει ποικιλοτρόπως. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας όπως είναι τα animation, τα χιουμοριστικά videos και τα κόμικς τα οποία προωθούν το γέλιο, η μάθηση μετατρέπεται σε ευχάριστη διαδικασία.
Ειδικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση η χρήση μεθόδων όπως είναι κάποια τραγούδια χιουμοριστικού περιεχομένου, έξυπνα ανέκδοτα αλλά και ο αστεϊσμός στη διόρθωση ενός διαγωνίσματος, χαλαρώνει μια ατμόσφαιρα άγχους. Επίσης σε μεγαλύτερες τάξεις η οργάνωση project σχετικά με τις ωφέλειες της χρήσης του χιούμορ στην ψυχική υγεία, καθίσταται σημαντική.

Συμπέρασμα

Ανακεφαλαιώνοντας το χιούμορ μπορεί να αποτελέσει εργαλείο όχι μόνο στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά και μέσο για να αντιμετωπίσουμε τα καθημερινά προβλήματα. Είναι ένα κλειδί που ξεκλειδώνει την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση. Και όπως έλεγε ο Άγγλος φιλόσοφος Φραγκίσκος Βάκων “ Η φαντασία δόθηκε στον άνθρωπο για να τον αποζημιώσει γι΄ αυτό που δεν είναι. Το χιούμορ δόθηκε για να τον αποζημιώσει γι’ αυτό που είναι”.

Πηγή που χρησιμοποιήθηκε σε αυτό το άρθρο:

www.tzaneio.gr/wp-content/uploads/epistimonika_xronika/p20-3-7.pdf

Λίγα λόγια για τον συντάκτη
ΝΙΚΗ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ

Είμαι φιλόλογος και ειδική παιδαγωγός και εργάζομαι πολλά χρόνια στο φροντιστηριακό χώρο.

Πηγή: https://www.maxmag.gr/