Του Θεολόγου Δαμιανού Σ. Καρπαθίου για το Πρακτορείο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Οι πρώτη μετά Χριστόν χιλιετία ταλάνισε έντονα την Εκκλησία με τις πολλές αιρέσεις που εμφανίζονταν, κάτι που την βοήθησε, όμως, και να προσδιορίσει με ακρίβεια την πίστη των χριστιανών.
Τον 5ο αιώνα μ.Χ., λίγα χρόνια μετά την Γ’ Οικουμενική Σύνοδο, εμφανίστηκε ο μοναχός Ευτυχής, τον οποίο θαύμαζαν για τον ηθικό του βίο στην Κωνσταντινούπολη. Στην θεολογία του, όμως, έπασχε, καθώς δεν μπορούσε να κατανοήσει πως είναι δυνατόν να έχει ο Χριστός δύο φύσεις, αλλά ένα πρόσωπο. Δεχόταν ότι η ανθρώπινη φύση δεν ήταν αντάξια της θείας φύσης του Λόγου, γι αυτό ή αφομοιώθηκε από της θεία ή μεταβλήθηκε, οπότε ο Χριστός δεν είναι το ίδιο άνθρωπος με τον Αδάμ, αντίθετα προς το Ορθόδοξο Δόγμα που υποστηρίζει πως ο Χριστός είναι τέλειος και ολόκληρος και Θεός και άνθρωπος με ένα πρόσωπο, αυτό του Μεσσία, και ως δεύτερος Αδάμ έσωσε την ανθρώπινη φύση από τον θάνατο..Το 448 συνεκλήθη ενδημούσα σύνοδος που κατεδίκασε τον Ευτυχή και τις διδασκαλίες του, αλλά λόγω των γνωριμιών του στο παλάτι κατάφερε να την σύγκληση συνόδου στην Έφεσο το 449, στην οποία επιτεύχθηκε η καθαίρεση επισκόπων που κετεδίκασαν τον Ευτυχή, καθώς και η αποδοχή της διδασκαλίας του.
Ένα χρόνο μετά, ο θετικά προσκείμενος στον Ευτυχή αυτοκράτορας Θεοδόσιος Β’ ο μικρός απεβίωσε και τον θρόνο παρέλαβε η αδελφή του Πουλχερία με τον άνδρα της Μαρκιανό. Το ζεύγος αποφάσισε να συγκαλέσει Σύνοδο στην Χαλκηδόνα στην οποία συμμετείχαν 630 Πατέρες, σύμφωνα με την παράδοση. Μετά από περίπου ένα μήνα (7 Οκτωβρίου με 1 Νοεμβρίου) και 19 συνεδρίες το Ορθόδοξο Δόγμα επικράτησε έναντι των αιρετικών δοξασιών. Μάλιστα η παράδοση, γραπτή και προφορική, διασώζει το θαύμα την αγίας Ευφημίας, το οποίο βεβαίωσε τους Πατέρες πως ο Όρος και οι αποφάσεις της Συνόδου ήταν εκ Θεού. Το μέρος όπου φυλασσόταν το λείψανο της αγίας, οι πατέρες της Συνόδου τοποθέτησαν τους δύο τόμους με το δόγματα των αιρετικών και των ορθοδόξων. Μετά από τρεις μέρες προσευχής ανοίξαν το φυλασσόμενο λείψανο και βρήκαν τον Ορθόδοξο τόμο στα χέρια της αγίας και τον αιρετικό τόμο στα πόδια της.
Δυστυχώς, τα προβλήματα της Εκκλησίας δεν σταμάτησαν εκεί. Στην ανατολή, κατά πλειοψηφία δεν αποδέχτηκαν τον Όρο της Συνόδου, καθώς πίστευαν πως η διδασκαλία της συνέκλινε με αυτήν του Νεστορίου, καταδικασμένου από την Γ’ Οικουμενική Σύνοδο. Μεγάλο κομμάτι της Εκκλησίας αποσχίσθηκε σιγά-σιγά. Μέχρι και σήμερα αυτοί που αντιτάχθηκαν στην Δ’ Οικουμενική Σύνοδο ονομάζονται Αντιχαλκηδόνιοι ή Μονοφυσίτες, που ζουν στην Αίγυπτο και την Συρία.
Φωτογραφία: Ο Αυτοκράτορας Μαρκιανός μεταξύ Επισκόπων
Πηγή:https://www.orthodoxianewsagency.gr