Σάββατο 4 Ιουλίου 2020

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER: ΚΑΠΟΙΕΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ!

Από: Μιχαέλα Καλλιανιώτη


Πηγή εικόνας: GRTimes.gr

Τι είναι το σύνδρομο Asperger (Άσπεργκερ);

Το σύνδρομο Asperger είναι μια νευρολογική αναπτυξιακή διαταραχή η οποία αναγνωρίστηκε επίσημα από τους ειδικούς μόλις το 1994 και έχει αρκετές ομοιότητες με τον αυτισμό. Χαρακτηρίζεται από ελλείψεις και δυσλειτουργίες σε διάφορους τομείς της ανάπτυξης και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται τον κόσμο, την ικανότητα του να κατανοεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων, καθώς και την ικανότητά του να αλληλεπιδρά και να επικοινωνεί με άλλα άτομα.
Χαρακτηριστικό της διαταραχής είναι επίσης η εμφάνιση στερεότυπης συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων. Τα άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν συνήθως μέση ή και ανώτερη νοημοσύνη. Επίσης, δεν παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις ή αποκλίσεις στην απόκτηση της γλώσσας (γραμματική, σύνταξη κτλ.) όπως συμβαίνει συχνά με τα άτομα με αυτισμό. Εντούτοις, πιο λεπτές πτυχές της κοινωνικής επικοινωνίας, είναι πιθανό να επηρεαστούν.

Κοινωνική αλληλεπίδραση & επικοινωνία

Συχνά τα παιδιά με σύνδρομο Asperger δυσκολεύονται, παρόλο που επιζητούν την κοινωνική συναναστροφή, να αναπτύξουν και να διατηρήσουν φιλίες με τους συνομήλικούς τους. Αυτό συμβαίνει γιατί αδυνατούν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τους άγραφους νόμους που διέπουν την κοινωνική συμπεριφορά, τη σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας και το παιχνίδι. Τα άτομα με σύνδρομο Asperger συνήθως δεν παρουσιάζουν σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου. Ωστόσο, δυσκολεύονται να εκφραστούν συναισθηματικά και κοινωνικά. Συχνά, έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο λεξιλόγιο, δύσκολα όμως κατανοούν τα λογοπαίγνια, τις μεταφορές, τα αστεία και την ειρωνεία (αντιλαμβάνονται τα νοήματα πάντα κυριολεκτικά). Συχνά, υστερούν στην κοινωνική φαντασία.


Εμμονή σε συγκεκριμένες ρουτίνες

Τα άτομα με Asperger δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές και προτιμούν την ομοιομορφία. Αυτό τους οδηγεί στο να προσκολλώνται σε συμπεριφορές ρουτίνας προκειμένου να ελέγξουν τη σύγχυση και το άγχος που βιώνουν, ειδικά όταν πρόκειται να αντιμετωπίσουν νέες καταστάσεις.

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα

Τα άτομα με σύνδρομο Asperger μπορεί να αναπτύξουν έντονα ενδιαφέροντα όπως, για παράδειγμα, τη συλλογή αντικειμένων ή πληροφοριών για συγκεκριμένα θέματα, τα οποία κυριαρχούν στη ζωή τους, στο χρόνο και τις συζητήσεις τους, σε πολύ μεγάλο βαθμό. Τομείς που μπορεί να αποτελούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι’αυτούς περιλαμβάνουν τα φυσικά φαινόμενα, το διάστημα, διαδρομές, χάρτες, μάρκες αυτοκινήτων, κ.α. Τα ενδιαφέροντα τους μπορεί να είναι ισόβια ή να αλλάζουν κατά διαστήματα.

Ιδιαιτερότητα στη σκέψη

Αρκετές ιδιαιτερότητες υπάρχουν και στις γνωστικές δεξιότητες των ατόμων με σύνδρομο Asperger. Στα περισσότερα, η μακροπρόθεσμη μνήμη είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένη, ειδικά στα θέματα που τους ενδιαφέρουν. Η νοημοσύνη τους είναι φυσιολογική και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ υψηλή. Επίσης, πολλοί έχουν ιδιαίτερες ικανότητες στα μαθηματικά ή στις ξένες γλώσσες ή κάποια ανεπτυγμένη ικανότητα ή ταλέντο σε κάποιο τομέα.

Θετικές πτυχές του συνδρόμου Άσπεργκερ

Δεν είναι λίγοι οι εμπειρογνώμονες του τομέα που δίνουν έμφαση στα ιδιαίτερα «δώρα» και τις θετικές πτυχές του συνδρόμου Asperger και εκτιμούν ότι αντιπροσωπεύουν ένα διαφορετικό, αλλά όχι ελαττωματικό, τρόπο σκέψης. Πολλά άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν αξιοσημείωτες ικανότητες και χαρακτηριστικά τα οποία έχουν περιγραφεί ως ευεργετικά σε πολλά επαγγέλματα, όπως:

Αυξημένη ικανότητα να επικεντρώνονται σε λεπτομέρειες
Ικανότητα να εργάζονται ανεξάρτητα
Ικανότητα να εργάζονται με επιμονή και συγκέντρωση
Μνήμη – ειδικά μνήμη παπαγαλίας
Ανώτερες ακαδημαϊκές δεξιότητες
Οπτική σκέψη
Αναγνώριση της τάξης και τήρηση κανόνων
Έχουν πάθος και πίστη
Έχουν ένα πρωτότυπο τρόπο σκέψης

Άτομα με σύνδρομο Asperger λόγω του φυσιολογικού ή ανώτερου δείκτη νοημοσύνης φαίνεται να έχουν πολλές επαγγελματικές επιλογές. Σε γενικές γραμμές θα μπορούσαν να απασχοληθούν σε εργασίες που χρειάζονται ακρίβεια και έμφαση στη λεπτομέρεια, σε επαγγέλματα που δεν είναι ανταγωνιστικά και δεν απαιτούν επικοινωνιακές δεξιότητες ή σύνθετους και πολύπλοκους χειρισμούς στο λόγο. Ακόμη, άτομα με σύνδρομο Asperger και υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό φαίνεται να τα καταφέρνουν καλά σε εργασίες ακριβείας και επαγγέλματα που απαιτούν μεγάλη δεξιοτεχνία, είτε στη χρήση χεριών, είτε στη χρήση μηχανημάτων.
Η καταξιωμένη επιστήμονας, συγγραφέας, καθηγήτρια και ακτιβίστρια του αυτισμού Δρ. Temple Grandin, η οποία είναι διαγνωσμένη με σύνδρομο Asperger πιστεύει ότι η κατάστασή της έχει αποτελέσει πλεονέκτημα στην επαγγελματική ζωή της. Είναι γεγονός ότι τίποτα δεν είναι μόνο αρνητικό, και τα «συμπτώματα» του συνδρόμου μπορούν να θεωρηθούν ως δυνάμεις και να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν το παιδί να είναι επιτυχημένο στη ζωή του. Επίσης, συχνά οι μοναδικές συμπεριφορές ενός παιδιού με σύνδρομο Asperger μπορούν να διοχετευθούν σε πλεονεκτήματα με την κατάλληλη υποστήριξη, λίγη δημιουργικότητα, και αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο βλέπει κανείς τα πράγματα.

Πληροφορίες και στο:


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
www.paidiatros.com

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

  ΜΙΧΑΕΛΑ ΚΑΛΛΙΑΝΙΩΤΗ

Ονομάζομαι Μιχαέλα Καλλιανιώτη και είμαι τελειόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στα 22 μου χρόνια, αγαπώ ιδιαίτερα το διάβασμα, τα ταξίδια και τους μαθητές μου!

Πηγή: https://www.maxmag.gr/