Με Αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και εκπαιδευτικές διαδικασίες
Κατατέθηκε χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», με το οποίο εισάγονται βασικές καινοτομίες και μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια αλλά και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου, εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»)
Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).
Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).
Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού.
Λαμβάνονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων.
Εισάγονται, τέλος, ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν:
-στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων.
-στην εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, πατράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
-στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών.
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο σύμφωνα με την ειδική έκθεση προβλέπονται, μεταξύ άλλων:
ΜΕΡΟΣ Α'
Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και την Δια Βίου Μάθηση και συγκεκριμένα:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις, με τις οποίες επέρχονται αλλαγές στη λειτουργία του Σχολείου και μεταξύ άλλων προ βλέπονται τα ακόλουθα:
Ι.α. Θεσπίζεται πιλοτικά, με υπουργική απόφαση, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δράση με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», η οποία συνίσταται στη δοκιμαστική προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο Νηπιαγωγείο και στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού και του Γυμνασίου με σκοπό την ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.
β. Εισάγεται, επίσης, πιλοτικά, με υπουργική απόφαση, στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, δράση για τη δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω της οργάνωσης και υλοποίησης δραστηριοτήτων.
γ. Όλα τα ζητήματα αναφορικά με την πιλοτική εφαρμογή των προαναφερόμενών εκπαιδευτικών δράσεων καθορίζονται με υπουργική απόφαση (χρονική διάρκεια, αριθμός, διάρκεια και περιεχόμενο των νέων θεματικών κύκλων και ενοτήτων, αριθμός και γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων, ειδικότητες εκπαιδευτικών κ.λπ.).
δ. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) μετά την ολοκλήρωση των πιλοτικών δράσεων, γνωμοδοτεί αναφορικά με την εισαγωγή τους ή μη σε όλες τις σχολικές μονάδες Νηπιαγωγείου, Δημοτικού και Γυμνασίου, ή άλλως τη διενέργεια ή μη νέας πιλοτικής δράσης.(άρθρα 1, 2)
2.Εισάγονται λοιπές αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας του Σχολείου, οι οποίες αναφέρονται κυρίως:
στον επανακαθορισμό των διδασκομένων μαθημάτων, στην αξιολόγηση μαθητών του Γυμνασίου και Λυκείου και στην αναγραφή του χαρακτηρισμού διαγωγής στους τίτλους σπουδών,
στη διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων, στο μέσο όρο απόλυσης - προαγωγής μαθητών Γενικού Λυκείου και στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.(άρθρα 3-9)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'
Θεσπίζεται εκ νέου το πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων Σχολείων (Π.Σ.) και των Πειραματικών Σχολείων (ΠΕΙ.Σ.), τα οποία σε επίπεδο επικράτειας συγκροτούν δύο διακριτά δίκτυα σχολικών μονάδων.
Ειδικότερα:
1.Προσδιορίζονται οι σκοποί των Π.Σ. ως σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης που στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και των ΠΕΙ.Σ. ως σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης που στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.
Στους σκοπούς αυτούς συμπεριλαμβάνονται ιδίως, η ανάπτυξη δράσεων καινοτομίας, η πιλοτική εφαρμογή και ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών, σε μεθόδους διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό, νέα διδακτικά εργαλεία, η διάχυση πειραματικών εκπαιδευτικών πρακτικών, η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και η προαγωγή της έρευνας, σε συνεργασία με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και το Ι.Ε.Π., η ανάπτυξη επιμορφωτικών δράσεων και διοργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων, η συνεργασία με Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, ερευνητικούς φορείς και κοινωφελή ιδρύματα, η πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολικών μονάδων κ.λπ.(άρθρα 10 - 12)
2. α.Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τη διαδικασία ίδρυσης και χαρακτηρισμού / αποχαρακτηρισμού σχολικών μονάδων ως Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων αξιολόγησης και ορίζονται οι σχολικές μονάδες που διασυνδέονται μεταξύ τους ανά δίκτυο σχολικών μονάδων (Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ.).
β. Προβλέπεται η λειτουργία:
επταμελούς Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), η οποία υποστηρίζεται διοικητικά από το Αυτοτελές Τμήμα Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων του Υπουργείου Παιδείας,
πενταμελούς Περιφερειακής Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Π.Ε.Π.Π.Σ.), σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε.),
πενταμελούς Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου (ΕΠ.Ε.Σ.) σε κάθε Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ.
γ. Καθορίζονται οι αρμοδιότητες των προαναφερόμενων συλλογικών οργάνων και ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα λειτουργίας (συγκρότηση, θητεία μελών, διαδικασία συνεδριάσεων και λήψης απόφασης κ.λπ.), ενώ προβλέπεται παράλληλα και η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας,
δ. Ως όργανα διοίκησης των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. ορίζονται ο Διευθυντής, ο Υποδιευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων και εξειδικεύονται οι αρμοδιότητες τους.
ε. Καθορίζεται επίσης, το πλαίσιο δημιουργίας και λειτουργίας των ομίλων εντός Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., οι οποίοι αφορούν σε επιμέρους γνωστικούς τομείς και δραστηριότητες και λειτουργούν εκτός του ωρολογίου προγράμματος.(άρθρα 13-17)
3. α.Ρυθμίζονται τα θέματα αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής των μαθητών για την εισαγωγή τους σε Π.Σ., μέσω των ειδικά προβλεπόμενων εξετάσεων καθώς και σε ΠΕΙ.Σ., κατόπιν κλήρωσης, ενώ παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση, με υπουργική απόφαση, επιμέρους ζητημάτων.
β. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο στελέχωση των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. με διδακτικό προσωπικό (προκήρυξη πλήρωσης κενών θέσεων, διαδικασία υποβολής αιτήσεων ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, κριτήρια επιλογής και κλίμακα αξιολόγησης εκπαιδευτικών, κατάρτιση πινάκων κατάταξης, διαδικασία τοποθέτησης κ.λπ.) και ρυθμίζονται τα θέματα σχετικά με τη διάρκεια της θητείας του εν λόγω εκπαιδευτικού προσωπικού. Οι εκπαιδευτικοί, που τοποθετούνται σε Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. διατηρούν την οργανική τους θέση.
γ. Καθορίζεται εκ νέου ο τρόπος κάλυψης των λειτουργικών κενών που τυχόν ανακύπτουν σε Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ., με αποσπάσεις εκπαιδευτικών, με διάθεση μόνιμων εκπαιδευτικών που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο, ή ακόμη και με αναπληρωτές ή ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς (άρθρο 63 του ν.4589/2019).(άρθρα 18-19)
4. α.Προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. για το εκπαιδευτικό - διδακτικό του έργο και για την εν γένει παρουσία και προσφορά του, καθώς επίσης και η περιοδική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ.
β. Ορίζεται ότι σε κάθε Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. συγκροτείται πενταμελές συμβούλιο στήριξης του σχολείου και καθορίζονται οι αρμοδιότητές του.
γ. Όσον αφορά στη χρηματοδότηση των Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., επαναλαμβάνονται ισχύουσες διατάξεις [πρόσθετη χρηματοδότηση από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Δ.Κ.Ε.) του AE.L, με το οποίο συνεργάζονται ή άλλον συνεργαζόμενο φορέα, δωρεές, χορηγίες, κληρονομιές, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές).(άρθρα 20-23)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ
Επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση (ν.4415/2016) και μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:
1.Προσδιορίζονται εκ νέου τα κριτήρια διάκρισης των σχολικών μονάδων
που παρέχουν ελληνόγλωσση εκπαίδευση σε τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα (εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ξένων χωρών με δίγλωσσο πρόγραμμα κ.λπ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρο 24)
2.Ρυθμίζονται θέματα ίδρυσης, αναγνώρισης και λειτουργίας μορφών της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και μεταξύ άλλων:
α. Παρέχεται η δυνατότητα αναγνώρισης ισοτιμίας απολυτήριων τίτλων σε σχολικές μονάδες που παρέχουν ελληνόγλωσση εκπαίδευση και υπάγονται στο εκπαιδευτικό σύστημα ξένων χωρών, με τις αντίστοιχες μονάδες της ημεδαπής.
β. Προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις αναγνώρισης των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού (Τ.Ε.Γ) (αριθμός φοιτούντων μαθητών και συμπλήρωση συγκεκριμένων ωρών διδασκαλίας) και επανακαθορίζονται τα κριτήρια ενίσχυσης αυτών.(άρθρα 25-26)
3. α. Ορίζεται ότι, οι Συντονιστές Εκπαίδευσης επέχουν και θέση Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου.
β. Επανακαθορίζονται τα κριτήρια επιλογήςεκπαιδευτικών της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις θέσεις Συντονιστών Εκπαίδευσης και παρέχεται η δυνατότητα απόσπασης αυτών για ένα ακόμα έτος, χωρίς επιμίσθιο (πέραν της τριετίας και της διετούς παράτασης, που ήδη προβλέπεται).(άρθρα 27, 28)
4.Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα απόσπασης των εκπαιδευτικών και μεταξύ άλλων:
α. Καθορίζεται ο τρόπος καταβολής του ειδικού επιμισθίου εξωτερικού από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης όπου ανήκει οργανικά ο εκπαιδευτικός με την οριζόμενη διαδικασία.
β. Αυξάνεται, στα έξι (6) έτη (αντί 5 που ισχύει σήμερα) συνολικά, το χρονικό διάστημα απόσπασης των εκπαιδευτικών σε μονάδες του εξωτερικού, μετά τη συμπλήρωση του οποίου δεν μπορούν να αποσπαστούν περαιτέρω. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η απόσπαση εκπαιδευτικών, που έχουν διανύσει το προβλεπόμενο κατά τα ανωτέρω χρονικό διάστημα απόσπασης, όταν οι ανάγκες είναι επιτακτικές και δεν καθίσταται δυνατή η κάλυψη των κενών, έπειτα από την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Οι εκπαιδευτικοί, που αποσπώνται κατά τα ανωτέρω, δεν δικαιούνται κανένα είδος επιμισθίου και εξόδων μετάβασης και επιστροφής.
γ. Διαγράφονται από τους πίνακες για όλες τις επιλογές τους και αποκλείονται από κάθε διαδικασία απόσπασης στο εξωτερικό εντός του ίδιου έτους, καθώς και από το δικαίωμα υποβολής αίτησης για απόσπαση στο εξωτερικό για τα δύο (2) επόμενα σχολικά έτη, οι εκπαιδευτικοί που υποβάλλουν αίτηση ανάκλησης μετά την κύρωση των τελικών αξιολογικών πινάκων, καθώς και όσοι δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία στη χώρα απόσπασης μετά την έκδοση της απόφασης απόσπασής τους.
δ. Παρέχεται η δυνατότητα απασχόλησης σε καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης του Συντονιστικού Γ ραφείου στο οποίο υπάγονται, μέχρι και τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού τους ωραρίου, των εκπαιδευτικών οι οποίοι απασχολούνται σε Τ.Ε.Γ. και δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο, εξαιτίας της απόστασης των δομών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης μεταξύ τους ή εξαιτίας απρόβλεπτης μείωσης των μαθητών.
ε. Θεσμοθετείται η δυνατότητα παράλληλης στήριξης μαθητών σε σχολικές μονάδες του εξωτερικού, από εκπαιδευτικούς πρόσθετων προσόντων.(άρθρο 29)
5.α. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με τη χορήγηση αναρρωτικής άδειας στους εκπαιδευτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους που αποσπώνται σε εκπαιδευτικές μονάδες και γραφεία του εξωτερικού, καθώς και στους Συντονιστές Εκπαίδευσης.
β. Προβλέπεται, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η τοποθέτηση αποσπασμένων εκπαιδευτικών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στα Γραφεία Συντονιστών Εκπαίδευσης.
γ. Επιτρέπεται η τοποθέτηση ομογενών εκπαιδευτικών σχολείων εξωτερικού, σε Γραφείο Συντονιστή με πλήρες ωράριο.
δ. Ρυθμίζεται εκ νέου η διαδικασία μετάβασης στο δίγλωσσο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών μονάδων, που λειτουργούν με ελληνικό πρόγραμμα.(άρθρα 30-32)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ'
Ρυθμίζονται λοιπά θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων και συγκεκριμένα: α. Εισάγεται η υποχρέωση του συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου κάθε σχολικής μονάδας, από τον Διευθυντή, κατά την έναρξη του σχολικού έτους, του σχεδιασμού συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών καθώς και του τρόπου υλοποίησης αυτών.
β. Στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού, συγκροτούνται ομάδες δράσεων, κοινού ενδιαφέροντος, από εκπαιδευτικούς, με σκοπό την οργάνωση και τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών κ.λπ.
γ. Καθορίζεται ο τρόπος συμμετοχής των ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών στις εν λόγω ομάδες, το έργο υποστήριξης των οποίων και τον συντονισμό αυτών αναλαμβάνουν ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, ο οποίος μπορεί να διοργανώνει σχετικές ενδοσχολικές και επιμορφωτικές δράσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
δ. Για τη συμμετοχή τους στις εν λόγω ομάδες οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί καταθέτουν σχετική πρόταση και στο τέλος του διδακτικού έτους υποβάλουν αίτηση για την έκδοση σχετικής βεβαίωσης συμμετοχής.
ε. Με υπουργικές αποφάσεις, καθορίζονται οι θεματικοί άξονες αναφοράς του συλλογικού προγραμματισμού και των σχεδιαζόμενων δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών καθώς και λοιπά συναφή θέματα.άρθρο 33)
2.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και την εξωτερική αξιολόγηση αυτών ως μονάδων διοικητικής και εκπαιδευτικής δομής καθώς και ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 34-35)
3. α. Καταργείται η υφιστάμενη πρόβλεψη για σύσταση στις σχολικές μονάδες ομάδων εκπαιδευτικών για το σχεδιασμό της διδασκαλίας και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και επανακαθορίζεται ο αριθμός και η λειτουργία των ομάδων όμορων σχολείων που ορίζουν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, με ειδική μνεία όταν εντός των ορίων της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης λειτουργεί Πρότυπο ή Πειραματικό σχολείο.
β. Θεσπίζεται η υποχρέωση για κάθε σχολική μονάδα να έχει, από το σχολικό έτος 2020-2021, εγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας. Περαιτέρω, καθορίζονται θέματα σύνταξης και έγκρισης αυτού, ενώ με υπουργική απόφαση μπορεί να εκδίδεται πρότυπος κανονισμός λειτουργίας των σχολικών μονάδων, όπου προσδιορίζονται οι άξονες αναφοράς και ειδικότεροι κανόνες σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία αυτών κ.λπ.(άρθρα 36, 37)
4. α.Εισάγεται ο θεσμός του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, ο οποίος ορίζεται στην αρχή κάθε σχολικού έτους σε κάθε σχολική μονάδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με απόφαση του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου,
Ο αριθμός των ανωτέρω Συμβούλων ορίζεται σε δύο (2) ανά σχολική μονάδα και μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων και το μαθησιακό δυναμικό κάθε σχολικής μονάδας.
β. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται σε περιοδική βάση σε συνεργασία με το Ι.Ε.Π. και τους Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και συνεπικουρούνται στο έργο τους από τα μνημονευόμενα στελέχη εκπαίδευσης.
Προσδιορίζεται το έργο αυτών (παρέμβαση, καθοδήγηση, και ενημέρωση μαθητών, γονέων και κηδεμόνων σε τομείς που απασχολούν την
σχολική μονάδα, επικοινωνία με τους κατά περίπτωση εμπλεκόμενους στο εκπαιδευτικό έργο, συνεργασία με υποστηρικτικές δομές κ.λπ.).
γ. Ειδικότερα θέματα σχετικά με την επιλογή, τα καθήκοντα, τα προσόντα ορισμού και το έργο του Συμβούλου καθώς και με την πιλοτική εφαρμογή των προτεινομένων, καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις.(άρθρο 38)
5.Παρέχεται η δυνατότητα σύστασης, με υπουργική απόφαση, επιτροπών
ή ομάδων εργασίας για την υλοποίηση των κατάλληλων διοικητικών, εκπαιδευτικών και λοιπών μέτρων, για την πρόληψη, αποτροπή και αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.(άρθρο 39)
6. α. Επανακαθορίζονται οι περιπτώσεις εγγραφής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων, των κατόχων απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.), που διακρίθηκαν σε διεθνείς επιστημονικούς διαγωνισμούς κατά τη διάρκεια φοίτησής τους στο ΓΕ.Λ. ή το ΕΠΑ.Λ. και ρυθμίζονται συναφή ζητήματα.
β. Καθορίζεται, με υπουργική απόφαση, ο τρόπος εξέτασης των διαφόρων μαθημάτων για τους υποψήφιους με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, (άρθρα 40, 41)
7. α.Προβλέπεται διπλή μοριοδότηση της παρασχεθείσας πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας σε δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης, στο πλαίσιο κατάρτισης του αξιολογικού πίνακα εκπαιδευτικών Γ ενικής Εκπαίδευσης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Επανακαθορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης για την κατάταξη των εκπαιδευτικών στους αξιολογικούς πίνακες και συγκεκριμένα, για τον υπολογισμό των μονάδων εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας αυτών, λαμβάνεται υπόψη η συνολική διάρκεια της πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας προσωρινού αναπληρωτή, ανεξαρτήτως της εκπαιδευτικής δομής όπου πραγματοποιήθηκε.(άρθρα 42, 43)
8. α.Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με το διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ε.Β.Π. καθώς και με την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών ή μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
β. Ορίζεται δε ότι, εκπαιδευτικοί και τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., οι οποίοι προσλαμβάνονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι με σχέση εργασίας ι.δ.ο.χ. και για οποιονδήποτε λόγο δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία εντός της τασσόμενης προθεσμίας ή παραιτούνται μετά την ανάληψη υπηρεσίας, αποκλείονται από τις προσλήψεις κατά το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση της πρόσληψης, καθώς και κατά το επόμενο σχολικό έτος.
Τα προαναφερόμενα δεν εφαρμόζονται για τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., που προσλαμβάνονται με πλήρες ή μειωμένο ωράριο για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων σε καταστήματα κράτησης.
γ. Μετατίθεται για την 1η Οκτωβρίου, αντί την Γ1 Νοεμβρίου που ισχύει σήμερα, ο χρόνος δημοσίευσης της ειδικής πρόσκλησης για την κάλυψη κενών θέσεων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. συγκεκριμένων σχολικών μονάδων, με προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών ή ωρομισθίων υποψηφίων από τους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 44-46)
9.Τροποποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 19 του ν.4283/2014, όπως ισχύει, σχετικά με την εξασφάλιση πιστώσεων για την απασχόληση των εκπαιδευτικών και συγκεκριμένα, αυξάνεται για τα έτη 2020 και 2021, το ποσό που διατίθεται για την πληρωμή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, καθώς και του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π.), με δυνατότητα χρήσης πόρων του εθνικού ή του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του οικείου Υπουργείου, σε βάρος της οικείας Συλλογικής Απόφασης Έργων (Σ.Α.Ε.) του έτους 2020, ή αντίστοιχο έργο Συλλογικής Απόφασης του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων ως εξής: α) κατά σαράντα ένα εκατομμύρια επτακόσιες εξήντα χιλιάδες (41.760.000) ευρώ για το έτος 2020 [συνολικά διατίθενται έως ογδόντα πέντε εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες (85.500.000) ευρώ, αντί για σαράντα τρία εκατομμύρια επτακόσιες σαράντα χιλιάδες
(43.740.0)ευρώ που ήδη προβλέπεται] και β) για το έτος 2021 συνολικά διατίθενται έως εξήντα δύο εκατομμύρια εξακόσιες σαράντα χιλιάδες (62.640.000) ευρώ.(άρθρο 47)
10.α. Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με τη στελέχωση των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) με εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικότερα ορίζεται ότι, οι τοποθετήσεις προσωπικού σε θέσεις των Τμημάτων Ένταξης, πραγματοποιούνται μετά την κάλυψη όλων των κενών στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε..
β. Περαιτέρω, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τις αποσπάσεις μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. σε περιοχές μετάθεσης και την τοποθέτησή τους σε κενές θέσεις.(άρθρα 48, 49)
IX.Τροποποιούνται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με:
α. τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (μέγιστος αριθμός νηπίων-προνηπίων και μαθητών, συγκρότηση τμημάτων κ.λπ.), β. την πρόσληψη αναπληρωτών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πλήρους ή μειωμένου ωραρίου στο πλαίσιο προγραμμάτων για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, που χρηματοδοτούνται εν όλω ή εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδίως σχετικά με την πρόσληψη των ανωτέρω σε προγράμματα παράλληλης στήριξης με συμβάσεις πλήρους ή μειωμένου ωραρίου (και όχι αποκλειστικά με συμβάσεις μειωμένου ωραρίου που μπορεί να μετατρέπονται σε πλήρους ωραρίου, όπως ισχύει σήμερα), (άρθρα 50, 51)
12.Παρατείνονται: α. η θητεία των υπηρετούντων, κατά την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων, στελεχών της εκπαίδευσης έως την επιλογή και τοποθέτηση νέων και
β. η ισχύς των πινάκων επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.), που λήγει στις 31-7-2020, έως την κύρωση των νέων σχετικών πινάκων.(άρθρα 52, 53)
13.Στο πλαίσιο της απλοποίησης της διαδικασίας διάθεσης σε φορείς των οικονομικών ενισχύσεων από πιστώσεις της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, προβλέπεται ότι, η ετήσια διάθεση των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων πιστώσεων, αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, που αναφέρονται στους σκοπούς και τα προγράμματα που αφορούν τον Τομέα Νεολαίας, πραγματοποιείται με τη διαδικασία δημόσιας ανοικτής πρόσκλησης προς ενδιαφερομένους φορείς για υποβολή προτάσεων επιχορήγησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Με υπουργική απόφαση, συνιστάται ειδική επιτροπή αξιολόγησης αιτήσεων και καθορίζονται ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία της (αριθμός μελών, αρμοδιότητες και υποχρεώσεις αυτών κ.λπ.).(άρθρο 54)
14.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τους Εκπαιδευτές Επαγγελματικής Κατάρτισης των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. και συγκεκριμένα:
α. Προβλέπεται η δημιουργία Μητρώου στο οποίο εντάσσονται οι εν λόγω Εκπαιδευτές, το οποίο είναι αυτοτελές και ανεξάρτητο από το Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων (άρθρο 17 παρ.2, του ν.3879/2010), τηρείται δε στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης.
β. Περαιτέρω, ορίζεται ότι, μέλη του Μητρώου αυτού μπορεί να είναι και ιδιώτες με εξειδικευμένη σχετική επιστημονική, τεχνική ή άλλη κατάρτιση και εμπειρία, καταξιωμένα επαγγελματικά στελέχη, δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, εμπειρογνώμονες κ.λπ.
γ. Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με υπουργική απόφαση, του Κανονισμού Διαχείρισης του Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης των Ι.Ε.Κ., σχετικά με τους όρους και προϋποθέσεις ένταξης των ενδιαφερομένων σε αυτό, τα κριτήρια επιλογής των μελών για την ανάθεση διδακτικού έργου κ.λπ.(άρθρο 55)
15.α. Παρατείνονται, για δύο ακόμη έτη (έως 31-8-2022, από 31-8-2020, που λήγουν), οι αποσπάσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού που υπηρετεί στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (Γ.Γ.Ε.Τ.), σύμφωνα με τα οριζόμενα.
β. Επανακαθορίζεται, μειούμενος σε εννέα (9), ο αριθμός των μελών του Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε.) και επανακαθορίζεται ο τρόπος επιλογής αυτών.(άρθρα 56, 57)
16. α. Τροποποιείται ο Οργανισμός του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (π. δ. 18/2018) σχετικά με τις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Προμηθειών και Διαχείρισης Υλικού του εν λόγω Υπουργείου και προβλέπεται ρητά ότι, η εν λόγω Διεύθυνση είναι αρμόδια και για τις προμήθειες των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γ.Α.Κ., Κεντρικής Υπηρεσίας και Περιφερειακών Υπηρεσιών).
β. Διευκρινίζεται ότι, η καθοριζόμενη, με κ.υ.α., αποζημίωση (άρθρο 31 του ν.4653/2020), που καταβάλλεται στους Προέδρους, τα μέλη και τους γραμματείς των Επιτροπών, καθώς και τους επιτηρητές και το κάθε είδους προσωπικό που απασχολείται στις εξετάσεις για την απόκτηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής, εμπίπτει στο ανώτατο όριο που προσδιορίζεται με την παρ. 5 του άρθρου 21του ν.4354/2015 (έως 1.200 ευρώ μηνιαίως και σε κάθε περίπτωση έως 3.600 ευρώ ετησίως).
γ. Επανακαθορίζονται θέματα λειτουργίας των Επιστημονικών Επιτροπών Μουσικής και Καλλιτεχνικής Παιδείας (ορισμός γραμματέα διοικητικού υπαλλήλου ή αποσπασμένου εκπαιδευτικού, πραγματοποίηση συνεδριάσεων και με τηλεδιάσκεψη κ.λπ.) με εφαρμογή των διατάξεων περί συλλογικών οργάνων του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν.2690/1999). (άρθρα 58-60)
17.α. Εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις σχετικά με:
τη ρύθμιση επιμέρους ζητημάτων, μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νέου πλαισίου λειτουργίας του Σχολείου και των Π.Σ. και των ΠΕΙ..Σ.
τις παρατάσεις των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού, κατά το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021).
β. Θεωρούνται νομίμως καταβληθέντα τα επιμίσθια, που έχουν καταβληθεί έως τη δημοσίευση των προτεινομένων διατάξεων σε αποσπασμένους εκπαιδευτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους, βάσει των διατάξεων του ν.4415/2016 και του ν.817/1978. γ. Παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. (άρθρα 61-64)
ΜΕΡΟΣ Β'
Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'
Επανακαθορίζεται η διαδικασία ανάδειξης των πρυτανικών αρχών (εκλογή και θητεία Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, δικαίωμα υποψηφιότητας, ασυμβίβαστα, προκήρυξη των εκλογών, διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας, η οποία πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, παραίτηση ή έκλειψη Πρύτανη και Αντιπρυτάνεων κ.λπ.). (άρθρα 65 - 71)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ B
Ρυθμίζονται εκ νέου τα ζητήματα μετεγγραφών των φοιτητών και προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
α. Δίδονται οι έννοιες των οικείων όρων, για την εφαρμογή των προτεινομένων διατάξεων.
β. Παρέχεται η δυνατότητα μετεγγραφής ή μετακίνησης σε άλλο Τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου καθώς και η δυνατότητα υποβολής αίτησης θεραπείας σύμφωνα με την ειδικότερα οριζόμενη διαδικασία.
γ. Επαναπροσδιορίζονται τα απαιτούμενα, για τη διαδικασία της μετεγγραφής, οικονομικά (όριο εισοδήματος) και κοινωνικά (μοριοδότηση κ.λπ.) κριτήρια.
δ. Περαιτέρω, επανακαθορίζονται επιμέρους θέματα μετεγγραφών και μεταξύ άλλων, οι περιπτώσεις αποκλεισμού (φοιτητές Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών κ.λπ.), η μετεγγραφή αδελφών προπτυχιακών φοιτητών, οι ειδικές κατηγορίες μετεγγραφών καθ’ υπέρβαση του προαναφερόμενου ποσοστού επί του αριθμού των μετεγγραφόμενων, η χορήγηση κατ’ εξαίρεση μετεγγραφής για σοβαρές και τεκμηριωμένα εξαιρετικές περιπτώσεις κ.λπ.(άρθρα 72 - 81)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ'
Εισάγονται ρυθμίσεις αναφορικά με την ίδρυση και διοργάνωση, από τα A.E.I., Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών (Ξ.Π.Σ.) και συγκεκριμένα, προβλέπονται τα ακόλουθα:
Ι.α. Παρέχεται η δυνατότητα στα Α.Ε.Ι., να διοργανώνουν τα ανωτέρω προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου σε ξένη γλώσσα, τα οποία απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), αποφοίτους λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων με φυσική έδρα στην αλλοδαπή, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Τα Ξ.Π.Σ, ιδρύονται, με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι., με την οποία καθορίζονται μεταξύ άλλων, ο συνολικός αριθμός των εισακτέων φοιτητών του προγράμματος, το ύψος των τελών φοίτησης και οι λοιποί πόροι του προγράμματος, ο προϋπολογισμός αυτού (λειτουργικό κόστος, πόροι και βασικές υποδομές λειτουργίας του), η χρονική διάρκεια του προγράμματος κ.λπ.
Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα διοργάνωσης των Ξ.Π.Σ. με τη συνεργασία περισσοτέρων Τμημάτων του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι., σύμφωνα με την ειδικότερα οριζόμενη διαδικασία.
β. Ορίζονται τα όργανα διοίκησης των Ξ.Π.Σ. (η Σύγκλητος του Ιδρύματος, η Επιτροπή Προγράμματος Σπουδών, τα μέλη της οποίας δεν αμείβονται και ο Διευθυντής του Προγράμματος) και προσδιορίζονται τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες αυτών.(άρθρα 82, 83)
2.α. Προσδιορίζεται το διδακτικό προσωπικό των Ξ.Π.Σ. (μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π., με πρόσθετη απασχόληση πέραν των νομίμων υποχρεώσεών τους, ομότιμοι καθηγητές, επισκέπτες καθηγητές, υπότροφοι, ερευνητές κ.λπ.), το οποίο μπορεί να αμείβεται αποκλειστικά από πόρους του Ξ.Π.Σ.
Το ύψος της εν λόγω αμοιβής καθορίζεται με απόφαση της προαναφερόμενης Επιτροπής, κατ’ αντιστοιχία της αμοιβής των διδασκόντων του άρθρου 5 του π.δ.407/1980 (καθηγητές με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου) και του ανατιθέμενου διδακτικού έργου.
β. Προβλέπεται ότι, για την υποστήριξη των αναγκών του Ξ.Π.Σ., μπορεί να απασχολούνται, επίσης, συγκεκριμένες κατηγορίες προσωπικού (τακτικό προσωπικό των Α.Ε.Ι. πέραν των νόμιμων υποχρεώσεων αυτού, με ανάθεση πρόσθετου έργου επ’ αμοιβή και πρόσθετο προσωπικό, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα), η αμοιβή του οποίου βαρύνει αποκλειστικά τους πόρους του Ξ.Π.Σ.
γ. Καθορίζονται οι πόροι του Ξ.Π.Σ., στους οποίους περιλαμβάνονται: i) τέλη φοίτησης, ii) δωρεές, χορηγίες και πάσης φύσεως οικονομικές ενισχύσεις, iii) κληροδοτήματα, ϊν) πόροι από ερευνητικά έργα ή προγράμματα και ν) ίδιοι πόροι του οικείου Α.Ε.Ι.
Η διαχείριση των πόρων πραγματοποιείται από τον Ειδικό Αογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) του οικείου Α.Ε.Ι., με απόφαση δε της Συγκλήτου καθορίζεται το ποσοστό παρακράτησης για τα έξοδα λειτουργίας του Ε.Α.Κ.Ε. και το λειτουργικό κόστος του Α.Ε.Ι. (άρθρο 59 παρ.5 του ν.4485/2017).
Προβλέπεται ότι, οι πόροι ενός Ξ.Π.Σ. χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών αυτού και εάν υπάρχουν ταμειακά διαθέσιμα, μπορούν να διατίθενται για την κάλυψη άλλων εκπαιδευτικών και αναπτυξιακών αναγκών των οικείων Τμημάτων.
δ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τις μετακινήσεις του διδακτικού προσωπικού των Ξ.Π.Σ. και την καταβολή των σχετικών δαπανών μετακίνησης (ημερήσια αποζημίωση, έξοδα διανυκτέρευσης, εισιτήρια), οι οποίες βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Ξ.Π.Σ. (άρθρο 2 παρ.Δ' υποπαρ.Δ.9. του ν.4336/2015).(άρθρα 84 - 87)
3.α. Προβλέπεται ότι, δύο ή πλείονα Τμήματα του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι. μπορούν να διοργανώνουν Ξ.Π.Σ. διπλής ειδίκευσης (απονομή ενιαίου τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου) καθώς και διπλά Ξ.Π.Σ. (απονομή δύο ισότιμων τίτλων σπουδών πρώτου κύκλου), σύμφωνα με το καταρτιζόμενο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των οικείων Τμημάτων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης στα Α.Ε.Ι., με απόφαση της Συγκλήτου, θερινών προγραμμάτων σπουδών, με τη μνημονευόμενη διάρκεια, τα οποία απευθύνονται σε φοιτητές ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή της αλλοδαπής.
Τα εν λόγω προγράμματα μπορεί να έχουν τέλη φοίτησης, το ύψος των οποίων ορίζεται στην απόφαση ίδρυσης αυτών, ορίζεται δε ότι, η οικονομική διαχείριση των πόρων των θερινών προγραμμάτων πραγματοποιείται μέσω του Ε.Α.Κ.Ε. του οικείου Α.Ε.Ι.
γ. Προβλέπεται ότι, τα Α.Ε.Ι. μπορεί να διοργανώνουν ^.Π.Σ., σε συνεργασία με αναγνωρισμένα Ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής, κατόπιν σύνταξης σχετικού μνημονίου συνεργασίας.
(άρθρα 88 - 91)
4.α. Παρέχεται η δυνατότητα στα Α.Ε.Ι. να συνάπτουν συμβάσεις με αντικείμενο την ομαδική ασφαλιστική κάλυψη των φοιτητών των Ξ.Π.Σ., οι οποίοι δεν έχουν ίδια ασφαλιστική κάλυψη.
Προσδιορίζεται το περιεχόμενο της ασφαλιστικής κάλυψης (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, νοσοκομειακή κάλυψη, ασφάλεια κινδύνου), η οποία βαρύνει τους φοιτητές των Ξ.Π.Σ., επιπλέον των τελών φοίτησης.
β. Συνιστάται σε κάθε Α.Ε.Ι., μονάδα με αντικείμενο την υποστήριξη των αλλοδαπών φοιτητών που εγγράφονται στα προγράμματα σπουδών του οικείου Α.Ε.Ι. και ειδικότερα, την επικοινωνία με άλλους φορείς του Δημοσίου για θέματα σχετικά με τη διαμονή και την εγκατάστασή τους στην ημεδαπή.
Η εν λόγω μονάδα μπορεί να στελεχώνεται από τακτικό προσωπικό του Α.Ε.Ι. ή πρόσθετο προσωπικό, η επιλογή του οποίου πραγματοποιείται μέσω δημόσιας πρόσκλησης.
Για την υποστήριξη των λειτουργικών αναγκών της συνιστώμενης μονάδας και των κοινών λειτουργικών αναγκών των Ξ.Π.Σ. του Α.Ε.Ι., μπορεί να δημιουργείται έργο, από τους ίδιους πόρους του Ε.Λ.Κ.Ε. του οικείου Α.Ε.Ι. σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (άρθρο 59 παρ.6 του ν.4485/2017).
γ. Επανακαθορίζεται η διαδικασία ταχείας χορήγησης αδειών διαμονής για λόγους σπουδών [άρθρο 37 του Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης (ν.4251/2014)] και συγκεκριμένα προβλέπεται ότι, τα Α.Ε.Ι., που προσφέρουν προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου (σήμερα ισχύει μόνο για προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών), μπορούν να συνάπτουν τριμερείς συμβάσεις με το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση, για τη θέσπιση της εν λόγω διαδικασίας.
Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με κ.υ.α., επιμέρους θεμάτων για την εφαρμογή των προτεινομένων διατάξεων (περιεχόμενο της σύμβασης και κάθε άλλο διαδικαστικό θέμα).
δ. Προβλέπεται ότι, όλοι οι φοιτητές των Ξ.Π.Σ. δικαιούνται να εκδώσουν ακαδημαϊκή ταυτότητα για τη χρονική διάρκεια ισχύος του προγράμματος όπου φοιτούν.(άρθρα 92 - 95)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ'
Θεσπίζονται λοιπές ρυθμίσεις σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα, προβλέπονταιτα ακόλουθα:
1.Επανακαθορίζεται η διαδικασία εκλογής: ΐ) Κοσμήτορα, ΐί) Προέδρου και Αναπληρωτή Προέδρου Τμήματος και iii) Διευθυντή Τομέα των Α.Ε.Ι. Ειδικότερα, η ψηφοφορία για την εκλογή Κοσμήτορα και Προέδρου και Αναπληρωτή Προέδρου Τμήματος διεξάγεται εφεξής αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας (αντί με κάλπη, που ισχύει), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Περαιτέρω, ρυθμίζονται εκ νέου λοιπά σχετικά θέματα (σύνθεση του εκλεκτορικού σώματος, επανάληψη εκλογικής διαδικασίας σε περίπτωση νέας άγονης εκλογικής διαδικασίας μετά από ισοψηφία κ.λπ. (άρθρα 96 - 98)
2.α. Ορίζεται ότι, στα μέλη Δ.Ε,Π. που έχουν δικαίωμα επίβλεψης διδακτορικής διατριβής, συμπεριλαμβάνονται όσα τελούν σε επιστημονική άδεια και όσα βρίσκονται σε αναστολή καθηκόντων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Επίσης, μέλος Δ.Ε.Π. το οποίο τελεί σε επιστημονική άδεια, μπορεί να οριστεί ως Επιστημονικός Υπεύθυνος ενός έργου / προγράμματος.
β. Παρατείνονται, για έξι (6) ακόμα μήνες (μέχρι τις 31-12-2020, λήγει στις 30-6-2020), οι προθεσμίες έγκρισης του Οδηγού Χρηματοδότησης και Διαχείρισης των Ε.Λ.Κ.Ε. των Α.Ε.Ι. (άρθρο 68 του ν.4485/2017) καθώς και των υφιστάμενων Οδηγών Χρηματοδότησης.
γ.Προβλέπεται ότι, οι παρεμβατικές και μη παρεμβατικές κλινικές
μελέτες εξαιρούνται από το πεδίο αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ηθικής και Δεοντολογίας της Έρευνας (Ε.Η.Δ.Ε.) των Α.Ε.Ι. (ν.4521/2018), καθορίζεται δε ειδική διαδικασία έγκρισης για την υλοποίηση αυτών. (άρθρα 99,100)
3. α.Καταργείται το Εθνικό Κέντρο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ε.Κ.ΕΠ.Ε.), το οποίο ιδρύθηκε στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π. / εκτός φορέων Εενικής Κυβέρνησης) και οι αρμοδιότητές του περιέρχονται στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
β. Εντάσσονται αυτοδικαίως, από την 1η-9-2020, στο Τμήμα Αογιστικής και Χρηματοοικονομικής της Σχολής Διοικητικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, οι φοιτητές που είναι εγγεγραμμένοι στο Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
γ. Διευκρινίζεται ότι, η εκπαιδευτική λειτουργία του Τμήματος Πολιτικών Δημόσιας Υγείας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής συνεχίζεται μόνο για την οργάνωση και προσφορά προγραμμάτων σπουδών δεύτερου και τρίτου κύκλου (άρθρο 33 του ν.4653/2020).(άρθρα 101 - 103)
4. α. Προσδίδεται αναδρομική ισχύς, από τις 24-1-2020 (ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν,4653/2020), στην προβλεπόμενη κ.υ.α. της παρ.6 του άρθρου 3 του ν.4653/2020, με την οποία καθορίζεται το ύψος των αποδοχών του Προέδρου του Ανωτάτου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανωτάτης Εκπαίδευσης (ΕΘ,Α,Α.Ε.) και της αποζημίωσης ανά συνεδρίαση, του Αντιπροέδρου και των λοιπών μελών αυτού.
β. Επανακαθορίζονται οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου Αξιολόγησης και Πιστοποίησης (Σ.Α.Π.) της ΕΘ.Α.Α.Ε.
γ. Δεν εμπίπτει σε καμιά κατηγορία εισοδήματος, είναι αφορολόγητη και εξαιρείται από το ανώτατο όριο αποδοχών του Γ ενικού Γ ραμματέα Υπουργείου (άρθρο 28 παρ.1 του ν.4354/2015), η πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση που καταβάλλεται προς αντιμετώπιση των εξόδων μετοίκησης και των οδοιπορικών εξόδων των Προέδρων, Αντιπροέδρων, Διοικούντων και αναπληρωτών τους, των εποπτευομένων από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) και των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), στις περιπτώσεις που η μόνιμη κατοικία αυτών βρίσκεται σε συγκεκριμένη απόσταση από την έδρα των εν λόγω νομικών προσώπων.(άρθρο 104)
5.α. Προβλέπεται η δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων Αιγινήτειο και Αρεταίειο καθώς και μεταξύ αυτών και των Νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) στον εκπαιδευτικό και επιστημονικό τομέα και στους τομείς παροχής υπηρεσιών υγείας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με: i) τη συγκρότηση και τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Φοιτητικής Αέσχης καθώς και των Επιτροπών αυτής και ii) την ισοτιμία των διπλωμάτων που απονέμονται από το Διεθνές Κέντρο Ανωτάτων Μεσογειακών Γ εωπονικών Σπουδών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν ήδη απονεμηθεί από το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων.(άρθρα 105 - 107)
6. α.Εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις, μέχρι την πλήρη εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων (θητεία Πρυτάνεων, συνέχιση λειτουργίας ιδρυθέντων Ξ.Π.Σ.
β. Παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις και τίθεται η έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων.(άρθρα 108 -115)
Δείτε επίσης
Πηγή: https://www.e-nomothesia.gr