Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2021

Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ LADA ΤΗΣ KGB!

CAR & MOTOR TEAM

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 με έναν wankel κινητήρα και ένα Mazda RX-2.
Όπως συμβαίνει και με όλες τις χώρες του κόσμου, έτσι και η Σοβιετική Ένωση είχε τις δικές της μυστικές υπηρεσίες για να προστατευθεί από εχθρούς, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Σε αντίθεση όμως με τα σώματα στρατού, οι μυστικές υπηρεσίες πρέπει να μην γίνονται αντιληπτές από τον εχθρό.
Για να μπορέσουν να πετύχουν τους στόχους τους οι συγκεκριμένες υπηρεσίες, χρειάζονται ειδικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει και πληθώρα οχημάτων. Και η βιομηχανία της Σοβιετικής Ένωσης τους έδωσε τα καλύτερα αυτοκίνητα που κατασκεύαζε.
Ποιο όμως είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό που πρέπει να διαθέτει ένα περιπολικό της αστυνομίας ή ένα αυτοκίνητο μυστικών υπηρεσιών χωρίς διακριτικά; Μα φυσικά ένας ισχυρός κινητήρας. Και αυτό γιατί οι προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα είναι οι δυνατές επιδόσεις και τα πολύ καλά οδικά χαρακτηριστικά, για να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα μοντέλα που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας.


Η ιστορία όμως των γρήγορων Lada δεν ξεκίνησε επί Σοβιετικής Ένωσης, αλλά πολύ νωρίτερα όταν ο Γερμανός Felix Wankel λάνσαρε τον περιστροφικό κινητήρα εσωτερικής καύσης που φέρει και το όνομά του. Για καλή του τύχη, η Mazda ενδιαφέρθηκε για την συγκεκριμένη τεχνολογία, ενώ λίγο αργότερα ο κινητήρας Wankel τράβηξε και την προσοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ε.Σ.Σ.Δ.
Στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, η Lada παρέλαβε στις εγκαταστάσεις της ένα ολοκαίνουριο Mazda RX-2 με σκοπό την διεξαγωγή μελέτης της κατασκευής του. Όπως είναι ευκόλως κατανοητό, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των Ρώσων μηχανικών τράβηξε ο περιστροφικός κινητήρας που το εφοδίαζε. Έτσι, το 1975 παρουσίασαν τον πρώτο Σοβιετικό περιστροφικό κινητήρα, που αποδείχθηκε πλήρης αποτυχία. Απέδιδε μόλις 70 ίππους, δεν ξεχώριζε για τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του και παρουσίαζε συχνά βλάβες.
Παρά την αποτυχία, οι μηχανικοί δεν το έβαλαν κάτω και επανήλθαν με έναν καινούριο wankel κινητήρα που απέδιδε 50 παραπάνω ίππους, ενώ αποδείχθηκε και ιδιαίτερα αξιόπιστος. Το συγκεκριμένο μοτέρ τοποθετήθηκε στα Lada 2102, 2103 και 2105, και μόνο για τα αυτοκίνητα που προορίζονταν για το Υπουργείο Εσωτερικών και την KGB.


Η εξέλιξη του ρωσικού wankel δεν σταμάτησε σε αυτήν του την εφαρμογή, αλλά ανέβηκε στους 140 ίππους και εξόπλισε τα περιπολικά της αστυνομίας. Τα συγκεκριμένα περιπολικά επιτάχυναν από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 8 δλ. και η τελική τους ταχύτητα έφτανε τα 200 χλμ./ώρα.
Η επιτυχία της συγκεκριμένης τεχνολογίας την εποχή εκείνη, δεν άφησε αδιάφορους τους υπόλοιπους κατασκευαστές της χώρας, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν κάμποσα αυτοκίνητα με περιστροφικό κινητήρα. Μάλιστα, μετά από την κατάρρευση της Ε.Σ.Σ.Δ., η Ρωσία παρουσίασε εκδοχές του κινητήρα με ισχύ έως 280 ίππους που τοποθετήθηκε σε διάφορα οχήματα, ακόμη και σε σκάφη!

Πηγή:https://www.carandmotor.gr/