Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2019

ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΜΕ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΤΗΝ...ΑΝΕΡΓΙΑ!

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ


Παρά τις προσπάθειες πανεπιστημιακών για υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό έργο, τα τμήματα αυτά έχουν αντικείμενο χαμηλής ζήτησης από την αγορά, με θύματα τους πτυχιούχους τους.
Έχουν εξειδικευμένο αντικείμενο αλλά προσφέρουν πτυχίο - διαβατήριο στην ανεργία! Ο λόγος για τμήματα σε πανεπιστήμια που δημιουργήθηκαν την εικοσαετία 1990-2010 με ευρωπαϊκά κονδύλια και έχουν ιδιαίτερα θολό - περιορισμένο αντικείμενο.
Σήμερα, μετά δέκα χρόνια οικονομικής κρίσης και με την εκρηκτική ανάπτυξη των μεταπτυχιακών προγραμμάτων στην Ελλάδα, τα τμήματα αυτά μοιάζουν να αναζητούν νέο προσανατολισμό. Διότι, όπως είναι γνωστό μεταξύ των πανεπιστημιακών, ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους ιδρύθηκαν ήταν η δημιουργία νέων θέσεων καθηγητών σε ΑΕΙ της αρεσκείας τους και οι προσωπικές επιδιώξεις και φιλοδοξίες τους.
Χαρακτηριστικό είναι ότι πανεπιστημιακός που είχε υπηρετήσει σε κυβερνητικές θέσεις ενώ για μία δεκαετία είχε διδάξει σε ΑΕΙ της Βορείου Ελλάδος, κατόπιν συνέβαλε καθοριστικά στην ίδρυση τμήματος με τίτλο απολύτως συναφή με το επιστημονικό του αντικείμενο και έδρα σε κοντινή πόλη στην Αθήνα. Ανάλογα περιστατικά είναι «κρυμμένα» στην ιστορία ουκ ολίγων τμημάτων των ελληνικών ΑΕΙ. Και η τακτική αυτή συνεχίζεται, στο πλαίσιο του νυν σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για απορρόφηση των ΤΕΙ από ένα κοντινό πανεπιστήμιο, παρότι η χώρα μας θα έπρεπε να εξορθολογίσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ενδεικτικά, από το 2019-2020 θα ιδρυθεί Τμήμα Εφαρμοσμένων Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών στο Γεωπονικό Παν. Αθηνών και Τμήμα Κοινωνιολογίας στο ΕΚΠΑ (υπάρχει άλλο στο Πάντειο) και Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (υπάρχει άλλο στο ΟΠΑ)! Με βάση το μηχανογραφικό δελτίο των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2018, η Ελλάδα διαθέτει 420 τμήματα: 285 πανεπιστημίων και 135 ΤΕΙ.
Παρά τις προσπάθειες πανεπιστημιακών για υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό έργο, τα τμήματα αυτά έχουν αντικείμενο χαμηλής ζήτησης από την αγορά. Θύματα, οι πτυχιούχοι τους οι οποίοι αναζητούν κάποια επαγγελματικά δικαιώματα και δεν αρνούνται ακόμη και να θέσουν το πανεπιστημιακό τους πτυχίο στο επίπεδο του ΤΕΙ για μία θέση στον δημόσιο τομέα. 
Ενδεικτικά:
• Στην κατεύθυνση της Κοινωνικής Διοίκησης στο Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης Θράκης πέρυσι εισήχθησαν 254 18χρονοι, με βάση στις 13.219 μονάδες. «Η Κοινωνική Διοίκηση και Πολιτική αναφέρονται στις τάσεις και τους στόχους, την εφαρμογή, τα προβλήματα, τη ρύθμιση και τον σχεδιασμό των επιμέρους, κρατικών κυρίως, πολιτικών και δράσεων», λέει το Τμήμα. Μήπως παρά τον τίτλο, εκπαιδεύει απλώς κοινωνικούς λειτουργούς; Απόφοιτοί του προσέφυγαν στον Συνήγορο του Πολίτη ζητώντας «οι προκηρύξεις των δημόσιων φορέων και των υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα για θέσεις κοινωνικού λειτουργού να ζητούν όχι μόνο πτυχίο Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ, αλλά και το δικό μας».
• Στην Κόρινθο υπάρχει Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Πέρυσι δέχθηκε 148 υποψηφίους, με βάση στις 13.019 μονάδες. Ταυτόχρονα, στο Παν. Μακεδονίας υπάρχει τμήμα με αντίστροφο τίτλο –Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής– που πέρυσι δέχθηκε 170 υποψηφίους και βάση 16.711 μονάδες! Το τμήμα της Κορίνθου έχει αποστολή «να προάγει την επιστήμη και την έρευνα στους τομείς της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων, την εμβάθυνση των δομών του κοινωνικού κράτους, της πρόληψης και της ασφάλειας σε συνδυασμό με την κοινωνική ανάπτυξη, της συνεχούς εκπαίδευσης, της εκπαίδευσης ενηλίκων και του σχεδιασμού νέων κοινωνικών και εκπαιδευτικών πολιτικών και θεσμών», και με αυτό θα μπορούσε να εννοεί ότι οι απόφοιτοί του ασχολούνται με τη διά βίου εκπαίδευση. Ενας τομέας που σίγουρα μπορεί να καλυφθεί από ένα μεταπτυχιακό.
• Το Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού στη Σπάρτη έχει οικονομικό προσανατολισμό. Πέρυσι δέχθηκε 143 εισακτέους, με βάση 9.173 μονάδες. «Ο πτυχιούχος μπορεί να εξασφαλίσει άριστη επαγγελματική σταδιοδρομία σε ιδιωτικούς και δημόσιους αθλητικούς συλλόγους, σε εταιρείες παραγωγής αθλητικών ειδών και εταιρείες που εμπορεύονται ό,τι έχει σχέση με τον αθλητισμό», αναφέρει το Τμήμα. Ωστόσο, ερώτημα είναι γιατί απαιτούνται τέσσερα χρόνια σπουδών γι’ αυτό και δεν μπορεί να εξασκήσει το επάγγελμα ένας απόφοιτος από τα πολλά τμήματα οικονομικών ή οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων, ο οποίος θα έχει σχετική μεταπτυχιακή ειδίκευση!

Στοχευμένες ενέργειες

«Κατά τη διάρκεια της εικοσαετίας 1990-2010 δημιουργήθηκαν πολλά νέα τμήματα στα πανεπιστήμια. Αρκετά από αυτά είχαν εξειδικευμένα γνωστικά αντικείμενα, τα οποία προσείλκυσαν σημαντικούς επιστήμονες για τη στελέχωσή τους και εξασφάλισαν έτσι ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας σπουδών. Εκπαιδεύουν πτυχιούχους υψηλού επιπέδου, αλλά με περιορισμένη πρόσβαση στην αγορά εργασίας λόγω του μικρού εύρους του γνωστικού τους αντικειμένου», λέει στην «Κ» για το θέμα ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), Στάθης Ευσταθόπουλος. Και τονίζει: «Το πολύ υψηλό τους επίπεδο πρέπει να διαφυλαχθεί, αλλά παράλληλα να σχεδιάσουμε στοχευμένες ενέργειες που θα βελτιώσουν τη θέση των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας».
Από την πλευρά του, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Αθανάσιος Κατσής, μιλώντας στην «Κ» για το τμήμα του –το Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής–, τονίζει ότι «η αγορά εργασίας μεταβάλλεται με ιδιαίτερη δυναμική και άρα όλα τα αντικείμενα χρειάζονται. Άλλωστε, ακόμη και οι απόφοιτοι πιο παραδοσιακών επιστημονικών αντικειμένων αντιμετωπίζουν υψηλή ανεργία».

Πηγή: http://www.kathimerini.gr