Αρκεί ένα θανατηφόρο τροχαίο στο διπλανό μας σπίτι, στο νησί, για να επαναφέρει το μέγεθος της τραγωδίας. Την απώλεια ενός ανθρώπου 23 ετών, από μηχανή, ενώ επέστρεφε από τη δουλειά του στην εστίαση, πολύ αργά τη νύχτα. Ο θάνατος, ακαριαίος. Κάτι συνέβη (τι, ερευνάται) και έπεσε πάνω σε μάντρα, σε στροφή, χάνοντας τον έλεγχο της μηχανής. Φορούσε κράνος, δεν έπινε, ήταν προσεκτικός. Μαυροντύθηκαν οι γονείς και οι συγγενείς. Από τη μια μέρα στην άλλη, το αδιανόητο σμίλεψε τα πρόσωπα, πάγωσε τα χαρακτηριστικά. Ψίθυροι, σουρσίματα, οδύνη που δύσκολα απομονώνεται από τα δέντρα και τα φυτά του κήπου.
Αυτό («και» αυτό, μάλλον) το καλοκαίρι θα χαθούν ζωές νέων ανθρώπων σε τροχαία. Κάθε χρόνο, λένε, στον συνολικό απολογισμό, είναι σαν να διαγράφεται μια κωμόπολη απ’ τον χάρτη της Ελλάδας. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών, βέβαια, παρατηρείται σημαντική βελτίωση στην οδική ασφάλεια στην Ελλάδα (μέσα στην τελευταία δεκαετία). Ωστόσο, τα στοιχεία των θανατηφόρων τροχαίων εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ε.Ε., κατατάσσοντας τη χώρα μας στην 7η θέση από το τέλος. Σήμερα οι απώλειες είναι 56,9 ανά εκατομμύριο κατοίκους, από 102,6 που ήταν το 2011. Καλύτερα, όχι όμως καλά.
Το φετινό βραβείο Οδικής Ασφάλειας απονεμήθηκε στη Λιθουανία, τη μόνη χώρα της Ε.Ε. που μείωσε στο μισό τους θανάτους από τροχαία μεταξύ 2011 και 2021. Μεταφέρουμε, ενδεικτικά, ορισμένες από τις παραμέτρους που αξιολογήθηκαν από την αρμόδια επιτροπή: Ένα μακροπρόθεσμο εθνικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας με στόχο τους μηδενικούς θανάτους (Vision Zero) έως το 2050. Κάμερες καταγραφής μέσης ταχύτητας που τοποθετήθηκαν σε 81 οδικά τμήματα από το 2018 (η χώρα διαθέτει επίσης 400 σταθερές κάμερες ταχύτητας). Μηδενική ανοχή στη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα για επαγγελματίες και αρχάριους οδηγούς και 0,4 g/l για όλους τους άλλους.
Στους στενούς και με απότομες στροφές δρόμους του νησιού που υπερχειλίζει από επισκέπτες, Έλληνες και ξένους, περισσεύουν οι «γουρούνες» (πόσο τηρούνται άραγε οι όροι και οι προδιαγραφές ενοικίασης;), οι μηχανές που γκαζώνουν, οι αναβάτες με κινητό στο χέρι, χωρίς κράνος. Η παραζάλη του «ελεύθερου» ελληνικού καλοκαιριού. Και ύστερα, έρχεται η λάθος στροφή. Το τέλος. Ο θρήνος. Οι για πάντα σημαδεμένες, χιλιάδες, οικογένειες. Και άρθρα, όπως αυτό. Όλα εκ των υστέρων.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/