Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΗΡΩΩΝ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ -"ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ", ΜΠΕΝΥ ΝΑΤΑΝ


Ημέρα μνήμης στο Ισραήλ και την εβραϊκή διασπορά για τα έξι εκατομμύρια θύματα του Ολοκαυτώματος από τους Ναζί και τους συνεργάτες τους (Yom HaShoah στα Εβραϊκά). Η ημέρα τιμάται επισήμως, εκτός του Ισραήλ, από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Η Γιομ ΧαΣοά καθιερώθηκε το 1951 με νόμο της Ισραηλινής κυβέρνησης, σε ανάμνηση της έναρξης της Εξέγερσης στο Γκέτο της Βαρσοβίας το 1943. Ξεκινά με τη δύση του ήλιου, την 27η του μήνα Νισάν του Εβραϊκού ημερολογίου (20 Απριλίου 2020) και λήγει το σούρουπο της επομένης ημέρας (21 Απριλίου). Οι σειρήνες ηχούν για δύο λεπτά σε όλο το Ισραήλ σε ανάμνηση των θυμάτων, ενώ οι χώροι διασκέδασης, όπως θέατρα, αίθουσες χορού, εστιατόρια και καφενεία παραμένουν κλειστά όλη τη μέρα.
Η διεθνής κοινότητα τιμά την μνήμη των θυμάτων του Ολοκαυτώματος κάθε χρόνο στις 27 Ιανουαρίου, με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Την ίδια ημερομηνία η Ελλάδα έχει καθιερώσει την Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος για να τιμηθεί η μνήμη των χιλιάδων Ελλήνων Εβραίων, που έχασαν τη ζωή τους στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και να εξαρθεί ο ηρωισμός των χριστιανών Ελλήνων, που με κίνδυνο της ζωής τους στην κατεχόμενη Ελλάδα, έσωσαν πολλούς Εβραίους συμπολίτες τους από βέβαιο θάνατο.
Το Ολοκαύτωμα (Shoa) ήταν η συστηματική, γραφειοκρατική και χρηματοδοτούμενη από το κράτος δίωξη και δολοφονία περίπου έξι εκατομμυρίων Εβραίων από το Ναζιστικό καθεστώς και όσους συνεργάστηκαν με αυτό. Οι Ναζιστές, οι οποίοι πήραν την εξουσία στη Γερμανία τον Ιανουάριο του 1933, πίστευαν ότι οι Γερμανοί ήταν «φυλετικά ανώτεροι» και ότι οι Εβραίοι ήταν «όντα που δεν άξιζε να ζουν».
Κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, οι Ναζιστές καταδίωξαν και άλλες
κοινωνικές ομάδες, τις οποίες θεωρούσαν «φυλετικά κατώτερες»: Ρομά και Σίντι
(Τσιγγάνους), ανάπηρους, και ορισμένα Σλαβικά έθνη (Πολωνούς, Ρώσους και
άλλους). Άλλες ομάδες διώχθηκαν λόγω των πολιτικών τους πεποιθήσεων ή της
συμπεριφοράς τους, όπως κομμουνιστές, σοσιαλιστές, Μάρτυρες του Ιεχωβά και
ομοφυλόφιλοι.

Πηγή: https://www.sansimera.gr


 “Ξένες Γλώσσες” του Μπένυ Νατάν*

Ήμουν εννιά χρονών και εκείνο το φθινοπωρινό πρωινό Κυριακής οι γονείς μου αποφάσισαν να πάνε μια εκδρομή στην Έδεσσα. Δεν ήταν η πρώτη φορά που πήγαμε εκεί. Οι καταρράκτες ήταν ένα ελκυστικό θέαμα, η βιασύνη να πέσει νερό από πάνω δημιούργησε μια αίσθηση απορίας, αλλά προκάλεσε και κάποιο φόβο. Πάντα τους έβλεπα από μακριά, άκουγα τον ήχο του νερού και αναρωτιόμουν τι θα γινόταν αν προσπαθούσα να βάλω το χέρι μου κάτω από αυτό. Χάρηκα που πηγαίναμε ταξίδι εκεί.
Είχαμε ένα Peugeot 403, λευκό και ογκώδες. Η μητέρα μου επέλεξε αυτό το αυτοκίνητο επειδή ήταν ο οδηγός της οικογένειας. Μερικές μόνο γυναίκες οδηγούσαν εκείνη την ώρα. Η μητέρα μου ήταν η μόνη μεταξύ των φίλων της που είχε δίπλωμα οδήγησης που πήρε το ' 58. Οδηγούσε προσεκτικά και αργά, κατάλαβα από τα χαμόγελα και τους ψιθύρους των άλλων οδηγών ότι την υπονόμευσαν. Αλλά δεν την ένοιαζε. Όταν οδήγησε, φορούσε ένα σακάκι από καστόρι που της έδωσε μια ιδιαίτερη λάμψη.
Ο πατέρας μου δεν οδηγούσε. Πριν πάρει δίπλωμα η μητέρα μου, επίσης μετά από αυτό, είχαμε τον ′′ Γιώργο τον σοφέρ ", οδηγό ταξί που οδηγούσε τον πατέρα μου όπου και όποτε χρειαζόταν. Είχε περιοδεύσει τον κόσμο με τρένο ή πλοίο, αλλά ποτέ δεν πέταξε.
Ο πατέρας μου ήταν ψηλός, 1.85 μέτρο. Πάντα φορούσε κοστούμι με γιλέκο και γραβάτα, ακόμα και όταν δεν ήταν στη δουλειά, καθημερινές, Σάββατα και Κυριακές. Πάντα έβγαινε με καπέλο, μαύρο, γκρι ή σκούρο καφέ, ανάλογα με το χρώμα του κοστουμιού. Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών είχε ένα φαρδύ καπέλο με λυγαριά και αντί για κουστούμι είχε διάφορα σετ μπουφάν-παντελόνι, λινό-φτιαγμένο, σε χρώματα φωτός. Με τους φίλους του ήταν πάντα επικοινωνιακός και ευχάριστος. Μαζί μας, σκληρός και σφιχτός.
Τα πρωινά της Κυριακής έπινε τούρκικο καφέ, σκέτο. Μετά, του άρεσε να πίνει ένα μικρό ποτήρι ουζάκι με παγάκια, συνοδεία μαύρων ελιών και τυριού. Έτσι έκανε εκείνο το πρωί. Μετά τηλεφώνησε στη μητέρα μου να φύγει για το ταξίδι.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο, η μητέρα μου ήταν οδηγός, έκατσε δίπλα της και πήρα το πίσω κάθισμα. Η Έδεσσα δεν ήταν μακριά, περίπου δύο ώρες από τη Θεσσαλονίκη. Στο δρόμο υπήρχε η κωμόπολη Χαλκηδόνας με τα περίφημα σουβλάκια και πάντα σταματούσαμε να πάρουμε μια γεύση από αυτά.
Λίγο μετά τα Γιαννιτσά, τουρίστας με ταξιδιωτικό σάκο προσπάθησε να κάνει ωτοστόπ. Δεν κατάλαβα τι συμβαίνει, αλλά ο πατέρας μου είπε στη μητέρα μου να σταματήσει. Ρώτησε ο τουρίστας στα ελληνικά με ξένη προφορά αν πηγαίναμε στην Έδεσσα και μπήκαμε μέσα. Ήταν νέος, δεν μπορούσα να καθορίσω την ηλικία του, αλλά σίγουρα δεν ήταν μεγάλος, ίσως 25. Φορούσε καφέ αθλητικό σακάκι και ανοιχτό μπλε πουκάμισο με ξεκούμπωτο λαιμό. Ευχαρίστησε στα αγγλικά και έβαλε την τσάντα του δίπλα μου.
Δεν μιλούσαμε Αγγλικά στο σπίτι. Μόλις είχα ξεκινήσει μαθήματα εκείνη τη χρονιά. Τα γαλλικά μιλούσαν τόσο οι γονείς μου όσο και εγώ, από τα πρώτα μου γενέθλια, είχαμε μια γαλλόφωνη νεαρή νταντά. Η μητέρα μου ήξερε Ιταλικά και Κερκυραϊκά και ο πατέρας μου μιλούσε Λαδίνο. Ρώτησαν τον τουρίστα από πού είναι και απάντησε ότι είναι από τη Γερμανία.
Ο πατέρας μου άρχισε να του μιλάει στα γερμανικά, δεν κατάλαβα λέξη. Μια ευχάριστη κατάσταση προέκυψε στο αυτοκίνητο, αστειεύονταν και γελούσαν. Η μητέρα μου που δεν ήξερε Γερμανικά δεν συμμετείχε, απλά οδήγησε και παρακολούθησε τον δρόμο. Οι λέξεις ′′ Σαλονίκη ′′ και ′′ Έδεσσα ′′ αναφέρονται συχνά. Ο πατέρας μου μάλλον του εξήγησε για τους καταρράκτες.
Λίγο πριν φτάσουμε ρώτησε κάτι ο τουρίστας, δεν κατάλαβα τι, αλλά ξαφνικά άλλαξε όλη η ατμόσφαιρα στο αυτοκίνητο, πάγωσαν όλα, ο νεαρός έγινε χλωμός και μετακόμισε στη γωνία του καθίσματος. Σε λίγα λεπτά, στο κέντρο της Έδεσσας, μας ζήτησε να σταματήσουμε, πήρε την τσάντα του, μας ευχαρίστησε, βγήκε έξω και έκλεισε την πόρτα.
Ο πατέρας μου έγινε σκοτεινός και σκληρός ξανά. Τον ρώτησα τι έγινε με τον τουρίστα που μου φαινόταν παράξενος πριν σχολάσω. Χωρίς να με κοιτάζει, ο πατέρας μου είπε, ′′ Με ρώτησε πώς ήξερα τόσο καλά Γερμανικά και απάντησα: από το Άουσβιτς."

*καθηγητής Αεροδιαστημικής

https://www.oanagnostis.gr