Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023

ΕΓΩ Ο ΠΗΝΕΙΟΣ (ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ)

Εγώ ο Πηνειός (μονόλογος)

Γράφει για την Κουλτουρόσουπα.
 
Εμένα που με βλέπετε να υπερχειλίζω με θυμό με λένε Πηνειό και δεν είμαι απλά στης Λαρίσης το ποτάμι που τραγουδούσε ο Κανακάρης και ο Ζαγοραίος σε μουσική και στίχους που έγραψε σε ρολό τουαλέτας ο Μητσάκης. Είμαι ο Σαλαβριάς ποταμός της Θεσσαλίας. Οι πηγές μου χρόνια τώρα βρίσκονται στην Πίνδο. Δέχομαι όλα τα νερά από τους συγκλίνοντες ακτινοειδώς παραπόταμους της Δυτικής Θεσσαλίας, του Ορεινού Όγκου της Πύλης. Αυτά τα νερά σχημάτιζαν λίμνη και ρέοντας από τα στενά της Καλαμπάκας διάβρωσαν το έδαφος και γέννησαν τα Μετέωρα.
Έτσι έφθασα στο Θεσσαλικό κάμπο, όπου διασχίζοντας το πέρασμα της περίφημης Κοιλάδας των Τεμπών, μεταξύ Ολύμπου και Όσσας, εκβάλλω στο Αιγαίο δημιουργώντας το Δέλτα μου κοντά στην περιοχή Στόμιο. Στο μέσο της κοιλάδας των Τεμπών κοντά στην Παλαιά Εθνική Οδό βρίσκεται η εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, που χτίστηκε περίπου το 1910 κι επικοινωνεί με την απέναντι όχθη μου με κρεμαστή πεζογέφυρα που κατασκευάστηκε το 1960 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Παύλου Μυλωνά.
Εγώ ο Πηνειός είμαι γιος του Ωκεανού και της Τιθύος.
Από την Κρέουσα, την κόρη του Ουρανού και της Γης, απέκτησα ένα γιο τον Υψέα, βασιλέα των Λαπιθών, και μία κόρη την Στίλβη, μητέρα του Λαπίθου και του Κενταύρου.
Το άλλο το όνομα μου Σαλαβριάς μου το έδωσαν κατά το Μεσαίωνα. Πρώτη έτσι με ονόμασε η Άννα Κομνηνή. Ο Όμηρος πάντως με χαρακτήριζε αργυροδίνη.
Με υπεράντλησαν, με ρύπαναν, με μόλυναν στο πέρασμα των χρόνων. Το 2005 με κατέταξαν δεύτερο σε λίστα με τους πιο μολυσμένους ποταμούς της Ευρώπης.
Παρά τη μόλυνση μου παραμένω πλούσιος σε βιοποικιλότητα. Τα παραποτάμια δάση μου περιέχουν ιτιές, πλατανιές, λεύκες, σκλήθρα, σφενδάμια, πικροκαστανιές, ελατοδάση και δρυοδάση. Οι παραόχθιες περιοχές μου είναι γνωστές για την ορνιθοπανίδα. Δεκάδες είδη κατοικούν στην περιοχή όπως φιδαετοί, ξεφτέρια και μπούφοι. Αλλά και σταχτοτσικνιάδες, πελαργοί και καλαμόκιρκοι είτε στις εκβολές μου είτε στα χωράφια μου.
Τώρα με κατηγορούν ότι έπνιξα κόσμο και ζώα, κατέστρεψα σπίτια και περιουσίες, λάσπωσα τεράστιες εκτάσεις, έκλεισα την εθνική και σιδηροδρομική οδό. Εγώ τα έκανα όλα αυτά, εγώ; Όχι δεν τα έκανα εγώ, δε θύμωσα έτσι απλά, δεν είμαι το θεριό της φύσης. Ένας βιασμένος κατ' επανάληψη είμαι, με χρόνιες πληγές και τραύματα που ποτέ δε φρόντισαν, δε γιάτρεψε και τώρα παρά τη θέλησή μου άνοιξαν ξανά και το πύον που έτρεξε έριξε θάνατο και αρρώστια.
Όχι δε φταίω εγώ, εγώ ο Πηνειός, ο γιος του Ωκεανού και της Τιθύος.
Δεν είμαι θύτης, είμαι θύμα...!!!

Πηγή: https://kulturosupa.gr/