Τετάρτη 10 Απριλίου 2024

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ!


  Γράφει η Μαρίνα Αθανασίου*

Η εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής, της Σωματικής Άσκησης και της Αθλητικής Παιδείας στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, αποτελεί τον θεμέλιο λίθο μιας πρώτης και βασικής προσέγγισης του ανθρώπου σε σχέση με την πνευματική, ψυχική και σωματική του υγεία.
Η ευεργετική επίδραση είναι σαφώς βιωματική διαδικασία αλλά παράλληλα με την διδακτική και την παιδαγωγική, οι μαθητές, αθλητές μαθαίνουν ολοκληρωμένα τα οφέλη που αποκτούν μέσα από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα άθλησης και σπορ. Παράλληλα υιοθετούν υγιεινές συνήθειες και διαπαιδαγωγούνται υψηλές αξίες, φίλαθλο πνεύμα, ισχυρή αυτοεκτίμηση και ομαδική συνεργασία.
Η γλώσσα του αθλητισμού είναι κοινή, απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους και ενώνει τους λαούς. Τα παιδιά, οι αυριανοί πολίτες και οι μελλοντικές πράξεις τους είναι το αποτύπωμα που θα αφήσουμε ολοκληρώνοντας το δικό μας έργο. Οι Εκπαιδευτικοί λειτουργοί στην Ελλάδα, θεωρητικά τουλάχιστον είχαμε πάντα μια καταξιωμένη θέση στην αντίληψη των συμπολιτών μας. Ειδικά εμείς οι Καθηγητές Φυσικής Αγωγής και στις καρδιές των μαθητών μας.
Σήμερα καλούμαστε να προσεγγίσουμε τους μαθητές, τους αθλητές και τους γονείς με βάση τα φαινόμενα της εποχής και να διδάξουμε αθλητικές αρχές που να τους ενθαρρύνουν να ασκούνται συστηματικά και ομαδικά ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους και τα ρεκόρ. Εκπαιδευτικός στόχος είναι η προσωπική και συλλογική πρόοδος που όμως συνυπάρχει αρμονικά με την αποδοχή και τον θαυμασμό έναντι ανθρώπων που ξεχωρίζουν ως προς το ιδιαίτερο ταλέντο τους. Η καλλιέργεια του αγνού θαυμασμού και παράλληλα της αυτοεκτίμησης είναι η αρχή για μια πιο ευτυχισμένη στάσης ζωής.
Αυτή η διαπαιδαγώγηση μπορεί να αποτελέσει το παράδειγμα μιας δυνατής προσωπικότητας που μαθαίνει τον άνθρωπο να αξιολογεί και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του μέσα από υγιής συμπεριφορές και εσωτερικούς μηχανισμούς. Ακολούθως έτσι θα λειτουργήσει και σε άλλες δεξιότητες της ζωής, όπως τις τέχνες, τις επιστήμες κ.λ.π.
Η ενασχόληση με τα σπορ αποτελεί την μεγαλύτερη επένδυση στην διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός ατόμου και κατ΄ επέκταση της αυριανής κοινωνίας. Ωστόσο οι επισημάνσεις αυτές αφορούν τον εκπαιδευτικό και γενικότερο αθλητισμό. Είναι τελείως διαφορετικό πεδίο ο αγωνιστικός και υψηλός πρωταθλητισμός που αποτελεί ένα κομμάτι με περισσότερους εμπλεκόμενους (Προπονητές, Διοικητικοί Παράγοντες, Χορηγοί, Μάνατζερ, Δημοσιογράφοι Ιατρικό Team, θεατές κ.α.) και φυσικά διαφορετικούς στόχους.


Εδώ θα σταθώ στον ρόλο του Εκπαιδευτικού της Φυσικής Αγωγής και τον Σωματειακού Προπονητή. Υπάρχουν ακόμη πολλά κενά στον τομέα αυτό και πολλές φορές γεγονότα που δυσκολεύουν το έργο που ορισμένοι άξια επιτελούν. Όμως όταν γίνεται σωστή δουλειά με ήθος και επαγγελματισμό, ένα μικρό θαύμα δημιουργείται στις συνειδήσεις των παιδιών που ενισχύει ευεργετικά την ψυχοσωματική τους υπόσταση.
Η συνεχής επιμόρφωση είναι υψίστης σημασίας και ταυτόχρονα η συναισθηματική υποστήριξη του γονιού καθοριστική. Μια αθλητική νοοτροπία αποτελεί σύμμαχο σε κάθε προσπάθεια. Επιπλέον η τήρηση των κανόνων, του δίκαιου αγώνα, του σεβασμού, του κερδίζω, χάνω, πέφτω ξανασηκώνομαι, αναδεικνύει ΝΙΚΗΤΕΣ της ζωής.
Σ΄ αυτό το σημείο επικαλούμαι την Πολιτεία, τους Οργανισμούς, τους Φορείς, τις Ομοσπονδίες, και τους μεγάλους Πρωταθλητές μας. Μπορεί να μην ευνοούν πάντα οι συνθήκες να έρθουν τα παιδιά και οι γονείς κοντά σε εσάς, γι’ αυτό η χρυσή τομή βρίσκεται στο πρώτο σπίτι του κάθε πολίτη. Το Δήμο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.


Έχουμε τρεις βασικούς πυρήνες: τα σχολικά προαύλια, τα αθλητικά κέντρα και τις πλατείες. Οι Τοπικοί Άρχοντες σε συνεργασία με αρμόδια στελέχη όταν θέλουν έχουν εμπνευστεί και υλοποιήσει σπουδαίες προσπάθειες που ενεργοποιούν όλο το σύστημα προκειμένου να διατελέσουν ευρύτερο πολιτικό, περιβαλλοντικό, πολιτιστικό και αθλητικό έργο με σπουδαίο κοινωνικό αποτύπωμα. Κάθε συνέργεια τέτοιου τύπου αξίζει τη στήριξή μας γιατί αναβαθμίζει το υπαρξιακό μας γίγνεσθαι.
Αυτές οι πρωτοβουλίες είναι ακόμη μετρημένες. Εστιάζοντας στην Τοπική Κοινωνία υπάρχουν ακόμη δυνατότητες για έξυπνες δράσεις, συστηματικές που θα αποτελέσουν θεσμό ώστε αποκτήσουν οι πολίτες καλύτερες συνήθειες. Θέλουμε τα παιδιά μας μακριά από το εύκολο χρήμα (με κάθε τρόπο), τις κακές ουσίες και τη βία, θέλουμε να δοθούν ΚΙΝΗΤΡΑ ανάπτυξης και ευημερίας.
Καταλήγω σε όλους τους πολίτες. Ας μην αφήσουμε εκτεθειμένη την οικονομική διαχείριση που δικαιούμαστε για προγράμματα και έργα τέτοιου τύπου. Καλώ κάθε σκεπτόμενο πολίτη που αγαπάει και νοιάζεται για το μέλλον όλων των παιδιών του τόπου μας, να αφυπνιστεί, να ενεργοποιηθεί και να γίνει κοινωνός μιας καλύτερης, βιώσιμης, δημιουργικότερης ζωής.
«Το μυστικό της αλλαγής είναι να επικεντρώσεις την ενέργειά σου όχι στο πως να πολεμήσεις το παλιό, αλλά στην κατασκευή του νέου». Σωκράτης.

*Πτυχιούχος Τ.Ε.Φ.Α.Α. Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εκπαιδεύτρια Σύγχρονων Μεθόδων Εκγύμνασης Fitness. Πρώην Πρωταθλήτρια Ενόργανης Γυμναστικής, Αθλήτρια του Π.Α.Ο., Επίλεκτο μέλος Εθνικής Ομάδας. Προπονήτρια Ενόργανης και Βασικής Γυμναστικής.